osäkerhet, tabletter och öl ?

Mer
18 år 3 månader sedan #32856 av Interlude
Fredags. Kom hem efter jobbet, trött ocxh sönderstressad. Väl hemma hinner känslorna ifatt en. Jag ska träffa pojkvän och hans vänner. Jag får panik, börjar gråta hysteriskt. hur ska jag klara det, Mår illa spyr, dricker en öl, letar efter imovane, hittar sonata också, tar en till öl. Röker fem cigg efter varandra, känner fortfardne panik. två imovane, tre sonata...och för att vara på den säkra sidan tar vi en imovane och två atarax till. jag kommer dö och inte klara det här. mera öl och lite theralen...på bussen känner jag mg lugnare. Nu kan jag möta dom. Umgås. dessvärre är jag full som en gris och helt snurrig av tabletterna. Jag känner mig så patetisk, ska jag alltid behöva ta massa tabletter och dricka mig full. Har någon samma problem, att i inte kan umgås med människor..jag vet inte om det är osäkerhet på mig själv eller vad det är..
Mer
18 år 3 månader sedan #32861 av Isa-Alise
Jag tror att du har panikångest.... en panikångestattack kan kännas som om man håller på att dö... det kan vara svårt att umgås med människor också... det finns hjälp mot panikångest... antidepressiv medicin tror jag ges ibland... och terapi... KBT och DBT kan nog hjälpa dig...

Bättre att lära dig att hantera ångesten än att blanda tabletter och alkohol... det blir väl bara värre när du är påverkad och yr av tabletterna... inte blir det sociala umgänget lättare av det...

Ge terapi en chans... jag tror att du skulle kunna komma ur dina problem nästan helt med terapi...
Mer
18 år 3 månader sedan #32865 av Interlude
Kbt å dbt är det väl lång väntetid på?
jag har gått till en psykolog i nästan två år och jag känner inte att samteln hjälpt mig så mkt. dom har mest varit ett ställe där jag kan gråta ut.
Mer
18 år 3 månader sedan #32866 av Isa-Alise
Bra att du har en terapi... den är psykodynamisk? Den kan också hjälpa, men det tar lite tid... man får lära känna sig själv genom psykodynamisk terapi... jag fick psykospsykoterapi som var på psykodynamisk grund... den hjälpte mig att försonas med mig själv och med mina föräldrar... och jag fick insikt om hur jag reagerar och mår....

Vet inte hur det ser ut med väntetider på KBT och DBT... tycker att du borde vara prioriterad för det, eftersom du har både ångest och självskadebeteende... hör med din öppenvårdskontakt om du kan få en remiss... man kan ju gå privat också... men då kostar det pengar....
Mer
18 år 3 månader sedan #32872 av Suspekt
Jag har exakt samma problem. Om jag måste ut och träffa folk, exempelvis pojkvännens vänner som man inte känner så bra så får jag panik och brukar oftast försöka dämpa den paniken genom att hälla i mig en massa alkohol. Man känner sig jävligt risig då, men i stundens hetta är det svårt att låta bli. Oftast blir det inte ens bättre av att vara full, men det dämpar något.

Jag gick på KBT, fast det var bara en gång.. det var via skolan (dom betala) och efter mitt första besök så sa dom att dom inte ville betala längre så jag kunde inte gå något mer för jag kunde inte betala själv. Fast det var innan mina föräldrar visste om mitt problem, nu skulle dom säkert betala om jag tog upp det igen fast nu bor jag ju utomlands och att få vård här på engelska är inte det lättaste att hitta.

Men jag håller med Isa-Alise: ge terapin en chans, tror lätt du kommer må bättre av det.
Mer
18 år 3 månader sedan #32874 av Interlude
eftersom jag jobgbar är det svårt att gå på terapi. jag kan inte ta ledigt från jobbet så mkt mer. tar redan ledigt för min behandling på KS