Uttrappning av Olanzapin (Zyprexa)

Mer
9 år 6 månader sedan #698792 av Crilla
Hej,

Det var ungefär fem år sedan jag var här på Viska senast och jag säger hej till alla medlemmar!

Har en konkret fråga som jag skulle vilja ha lite feedback på. Har ätit Zyprexxa, Cipralex och Lyrica under ca 10 år. Av olika skäl (hur fet vill man bli?) så bestämde jag mig för att sluta med samtliga. Började sätta ut Lyrica som enligt nätet var rena rävgiftet att bli av med men det gick helt utan problem. Efter tre månader blev det dags att sätta ut Cipralex. Trappade av i lagom takt och inga problem med det. Väntade två månader till och bestämde mig för att plocka bort själva grundbulten i medicineringen, Olanzapin (zyprexxa). "Det kommer att bli problem" varnade läkaren och jag tänkte: "då får det bli det då". Utsättningen blev under en månads tid. Först en halvering under tre veckor, sedan ingenting. Till en början såg allting ut att gå helt enligt planerna men efter ytterligare en månad så kom problemen. Sömnlöshet med tillhörande illamående (kräkkänslor) under tre veckors tid. Därefter lugnade det ner sig. Sedan gick det ytterligare två veckor och då är vi framme vid dagens problematik. Ganska kraftiga svettningar och någonting som påminner om feber (tryckfall?, Stötar? varannan minut) Efter att ha ätit någonting i tio år så är det inte konstigt om kroppen reagerar. Men nu börjar jag bli oroligt för vad som händer? Någon som känner igen dessa symptom och har egna erfarenheter av att sätta ut Olanzapin (Zyprexxa)?

Christer
Mer
9 år 6 månader sedan #698795 av Geta
Hej igen!

Det låter likt när man sätter ut bensodiazepiner.
Mer
9 år 6 månader sedan #698805 av lärjungenMatteus
Varför är du tyngd av sorg, min själ, och full av oro? Sätt ditt hopp till Gud! Jag skall åter få tacka honom, min räddare och min Gud.
Mer
9 år 6 månader sedan #698814 av Crilla
Tillägg: När jag läser vad som skrivs om utsättning av Zyprexa så bör det inte bli några större abstinens överhuvudtaget men jag är till 100% säker på att nuvarande problem beror på utsättningen. Ja läskigt är det iaf. Får väl hoppas att det ger med sig?
Mer
9 år 6 månader sedan #698815 av Geta
Du kan rapportera dina biverkningar vid utsättning av Zyprexa. Jag vet inte vart, men Admin1 vet säkert.
Mer
9 år 6 månader sedan #698819 av Isa-Alise
Det är oerhört svårt att sluta med neuroleptika. Du bör trappa ned extremt långsamt, under minst 6 månader, gärna längre tid för att slippa utsättningssymtom. Sen finns risken att bli sjuk igen - 90 % återinsjuknar inom ett år.

Prata med din läkare, sätt tillbaka en liten dos och avvakta tills alla symtom har försvunnit. Sedan kan du i samråd med läkaren trappa ned i en mycket lugnare takt förutsatt att du inte har några psykossymtom och att läkaren stödjer dig i minskningen.

Risken om du återinsjuknar och har trappat ut själv är att du får sprutor med tvång, och det är jättejobbigt. Bättre trappa ned långsamt i samråd med läkaren.