Zeldox och fasta

Mer
19 år 9 månader sedan #2477 av Lenore
Zeldox och fasta skapades av Lenore
Hej,
jag knaprar zeldox 160 mg/dygn + haldol 2 mg/dygn + fontex 30 mg /dygn. Har läst att zeldox ska intas i samband med måltid, någon som vet hur viktigt detta är? Funderar nämligen på att sluta äta (förutom medicinerna) och fasta ett tag. Vad tror ni?
Mer
19 år 9 månader sedan #2483 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zeldox och fasta
Hej!

Om man tar Zeldox på tom mage, så minskar upptaget av läkemedlet med 50 % dvs det är som att halvera dosen. Det är möjligt att fasta i sig kan påverka läkemedelsomsättningen i kroppen eftersom kroppen går på sparlåga, men jag tvivlar på att någon undersökt saken. Varför tänker du fasta? Jag tror inte det är så god ide för att gå ner i vikt. För att gå ner i vikt är det nog bättre att motionera mer och äta lite mindre.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2484 av Lenore
Svar från Lenore i ämnet Zeldox och fasta
Mja, jo...hmm.
Anledningen till att jag fastar ibland är att jag upplever att jag tänker klarare efter några dagar. Jag får liksom en kick av att utmana kroppen och medvetandet.
Fast det är klart, om upptaget av medicinen blir så pass begränsad får jag nog ta mig en funderare. Är livrädd för att halka in i en ny psykos.
Mer
19 år 9 månader sedan #2485 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Zeldox och fasta
Jag förstår vad du menar!! Men lyssna på Admin!! Han brukar ha rätt :D
Mer
19 år 9 månader sedan #2500 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zeldox och fasta
Hej!

Jag tror inte fasta är bra för psyket. Jag fastade innan jag blev sjuk och jag kände mig deprimerad. Visserligen går man ner i vikt en hel del, men det är mest salter och vatten som lämnar kroppen. Kroppen ställer in sig på sparlåga, vilket gör att man kan snabbt gå upp i vikt, när man börjar äta igen. Börja motionera istället.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2525 av Lenore
Svar från Lenore i ämnet Zeldox och fasta
OK,
jag tänker inte ta risken att bli psykotisk igen. Ingen "faste-kurs-kick" kan uppväga risken att hamna i en vaken mardröm från twin peaks...eller hur jag ska beskriva det. Jag har inga egentliga viktproblem, det är inte det det handlar om.
Admin, du nämner motion. I tonåren brukade jag springa en eller två mil ensam i skogen och upplevde då att mitt tänkande kom in i en annan dimension. Det är ungefär samma känsla jag får då jag fastar.
However, med medicinen känns det som att gå under vatten eller i snö. Alla rörelser blir tröga, att ta sig upp ur sängen eller hålla en penna är ett projekt. Motion är inte att tänka på...