Viktuppgång...

Mer
18 år 1 månad sedan #36443 av Anki
Viktuppgång... skapades av Anki
Varför går man upp i vikt av vissa läkemedel? Skapar läkemedlet sug så att man äter mer eller är det själva läkemedlet i sig som skapar viktuppgång...? Jag antar att det är suget som gör att man vräker i sig mer mat. Vad säger Ni ?
Mer
18 år 1 månad sedan #36444 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Viktuppgång...
Jag tror att ämnesomsättningen går ner av antipsykotika, nåt händer med den i alla fall. Man kan ju få diabetes. Kanske binder den även vätska, vilket skulle kunna ge viss viktökning.
Mer
18 år 1 månad sedan #36445 av Anki
Svar från Anki i ämnet Viktuppgång...
Ok, vad hopplöst då. Ska man äta som en myra.... :P
Mer
18 år 1 månad sedan #36448 av AmandaS
Svar från AmandaS i ämnet Viktuppgång...
Jag har läst att det beror på att man blir så hungrig av viss antipsykotika. Personligen förstår jag inte varför läkarna skriver ut mediciner som folk blir smällfeta av när det finns antipsykotika som inte ger någon viktuppgång alls nästan, typ, Abilify, Zeldox och några till.
Mer
18 år 1 månad sedan #36450 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Viktuppgång...
Jag har både gått upp och ned i vikt de senaste åren. Onormalt alltså. Ärligt talat tycker jag det är värt priset med tanke på den hjälp man får av medicinen. Jag är bara rädd för diabetes.
Mer
18 år 1 månad sedan #36455 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Viktuppgång...
Nästan alla antipsykotika ger viktuppgång med undantag för Zeldox. Värst viktuppgång har Leponex och Zyprexa. Vad jag har fattat stimuleras aptiten, men det kan kanske också finnas effekt på ämnesomsättningen. Risperdal har väldigt liten risk för att framkalla diabetes.