Känslostörningarna

  • Abilify
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #37255 av Abilify
Känslostörningarna skapades av Abilify
Hurdan effekt tycker du att din medicin har på de negativa symptomen på schizofrenisjukdomen (känslolösheten)? har medicinen hjälpt dig att få tillbaka dina känslor?
Mer
18 år 2 veckor sedan #37257 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Känslostörningarna
Du svarade med ditt nicknamn Abilify.

Det jag har att säga om den är, att den tid jag hade den (Ett par månader) Sä märkte jag att det påverkade känslolivet positivt. Jag fick många glömda känslor tillbaka!

Alla!, Även sexuella! Detta att jag inte kunde fortsätta med den berodde på att jag på medicinen inte stod emot en begynnande psykos, jag var helt enkelt i självförsvar tvingad att gå tillbaka till den medicin jag hade innan.

Jag tror, att för den som inte innan stått på Neuroleptika, kan Abilify vara ett förstahands alternativ!

I övrigt, man blir något piggare av den samt att man blir mer aktiv.

Jag har egentligen bara positivt att säga om Abilify, men den passade inte mig i det skedet av mitt liv.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #37258 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Känslostörningarna
Jag har nästan inga känslor.
Min vardag går på en strikt automatik:
Frukost-Jobba - Äta lunch -Jobba-Laga mat-Äta middag-Träna- Kvällsmål-ta en promenad-Gå och lägga sig

Tycker inte medicinen hjälper så mycket för att få mer känslor- snarare får man mindre känslor. Risperdal, som jag har- är den starkaste dopaminblockeraren- så då får det den effekten.

Mina bekanta och arbetskamrater jag haft brukar beskriva mig som en "robot", även när jag inte går på medicin.
Jag har asperger i botten, men antagligen har jag schizoid och schizotyp störning också. Jag är som en levande maskin!

Men däremot kan jag bli GLAD när jag köper prylar, skivor etc till lägenheten.
  • Linnea
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #37262 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Känslostörningarna
Jag känner mycket känslor och jag går på Abilify. Men jag hade redan mycket känslor i psykosen också. Har aldrig upplevt problem med känslolöshet, vad jag vill minnas.
Mer
18 år 2 veckor sedan #37268 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Känslostörningarna
Nu har jag Abilify och den tillåter mig ett normalt känsloliv.... tidigare har jag haft andra neuroleptika som Risperdal som stängt av en del av känslolivet... gamla neuroleptika som Nozinan stänger av känslorna helt....

(Jag har inte mycket negativa symtom i sjukdomen, snarare positiva symtom som röster och paranioa... dock kan en oerhörd trötthet bli överväldigande under omedicinerade perioder...)
Mer
18 år 2 veckor sedan #37273 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Känslostörningarna
Lågdos Haldol verkar fungera för mig. Kanske inte har direkt de problemen med negativa symtom, (bipolär?), möjligtvis är jag litet blyg ibland. Tycker jag har en del känslor kvar, jämfört med tidigare då allt var ett enda stort känslokaos. Kunde jag gråta i en timme tidigare fäller jag nu bara en enstaka tår när jag känner mig berörd. Känner också att det är lättare att vara glad.

/Sofie