zyprexa

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #40098 av
zyprexa skapades av
hej!
kan ngn svara på vad zyprexan gör med en rent fysiskt, vad är det som händer inuti i huvudet? stänger den av några nerver?
vad används den till? vilka bestående men kan man få?
när jag åt den så kändes det som om jag kunde känna min egen hjärna, liksom det pirrade innanför mitt skallben, otäckt som fasen var de...liksom de sved på nåt vis, eller som jag själv kliade på min hjärna liksom

tacksam för svar
mvh gästen
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #40100 av
Svar från i ämnet zyprexa
Zyprexa höjer/sänker vissa signalsubstanser i hjärnan...
Zyprexa är ett Neuroleptikum..alltså antipsykotisk medicin..
Du får nog kontakta tillverkaren av Zyprexa om du vill veta om "bestående men" inte säkert att dom vill berätta för dig..försöka kan du ju göra..
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #40105 av
Svar från i ämnet zyprexa
varför vill de inte berätta tror du/nån? är det allvarliga men liksom? jag känner inte att jag kan uppleva saker o ting lika starkt längre på nåt vis...är det bara till för o bota psykoser? för jaghade en psykos. men iaf finns den till nåt annat ändamål?
Mer
17 år 11 månader sedan #40110 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet zyprexa
Du kan gå till <!-- w --> www.fass.se <!-- w -->, och välja versionen som är för 'förskrivare', dvs läkare. Har du möjlighet, be någon hjälpa dig med läsningen för ibland är det krångligt skrivet.

Vanliga biverkningar för Zyprexa är viktuppgång, så många behöver se upp lite med kalorierna. Skälet är att många får ökad aptit av Zyprexa. Vid längre tids användning kan man få vissa 'munrörelser', men det händer heller oftast aldrig. Just 'munrörelser' är vanligt för all antipsykotisk medicin. Den antipsykotika som är bäst (har jag för mig) ur viktsynpunkt är Zeldox, men där kan sömninghet ibland ett större problem än för andra antipsykotika.

Hör med admin också, brukar veta mycket.
  • Olle
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #40129 av Olle
Svar från Olle i ämnet zyprexa
Bestående men vet nog ingen speciellt mycket om då dessa mediciner inte funnits speciellt länge. Man vet ju inte ens mycket om hur dom fungerar i hjärnan ännu, inte ens dom som kom på 50-60talet man har obsevereat en rad effekter och biverkningar men deras verkningsmekanism är till stora delar okänd det enda man kan säga är att dom blockerar vissa typer av dopamin samt serotonin receptorer. Dessutom ligger det ju inte i läkelmedelsbolagens intresse att gå ut med en massa möjliga bestående men speceilett inte innan det är mer än spekulationer. De vill sälja ,sälja tills patentet går ut och de kommit med någon ny medicin och nytt patent, då kan det passa att lyfta fram det negativa lite mer och vilka fantastiska fördelar det nya preparatet har jämfört med det gamla.

Vi med psykossjudomar mår dock ofta såpass dåligt att vi vill sätta i oss dessa mediciner trots ally. Speciellt om vi hittar någon med bra effekt och inte så allvarliga biverkningar, bättre att ta riskerna och må en aning bättre än att leva sitt liv längst ner i helvetet på jorden.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #40132 av
Svar från i ämnet zyprexa
jo men okej, men vad menas med att den sätter ner dopamin o serotonin då?