Snälla kan du skriva något bra om Abilify?

Mer
4 år 8 månader sedan #1176509 av Yrroz
Jag läser och läser. Rätt som det är skriver någon något bra om medicinen och så i nästa inlägg skulle man inte ens ge det till en labbråtta. Jag har bestämt mig för att ge medicinen en chans men jag har ångest ...för att få ångest och rastlöshet. Tanken på att bli trött på medicinen, samtidigt som man är rastlös ger mig kalla kårar. För det är precis som jag har haft det de senaste månaderna. Det är vidrigt. Jag behöver nog lite pepp. Så ..snälla. Om du har något bra att säga om medicinen så gör det. Jag är desperat.
Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1176540 av Nissegossen
Det är inte boten mot rastlösheten men fråga om du kan få Akineton, den verkar direkt på musklerna och gör dig mindre spänd och kan därmed få dig att må bättre samt att den gör dig något mer tillfreds med tillvaron och något mer avtrubbad som gör så att du finner dig i det.

Biverkningar minskar med en lägre dosering. Gå till behandlande läkare och prata om att få ta ett blodprov om halten av medicin i blodserum där kan läkaren se om du är över/undermedicinerad ty biverkningar med ny antipsykotika det skall du inte ha på nyare medicin.

Något är fel, det måste du påtala för din läkare att du har biverkningar och då att du får sänka dosen

Eller helt krasst, byta medicin

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 8 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1176546 av Klanggedin
Jag kan bidraga med att medicinen han funnits på marknaden och genomgått oerhört mycket testning för att få vara det men att antipsykotiska mediciner ger helt olika biverkningar beroendes på vem som tar den. men det finns vissa mönster, te.x. får 1/10 (25% enligt Admin1) ångest och/eller rastlöshet av Abilify.

Idag ska du va involverad i din medicinering och det låter som det inte riktigt håller. En grej som ofta sker med antipsykotisk medicinering som inte Abilify har är viktuppgång. Abilify är också ett av de första rekommenderade medicinerna att prova.

Viktigt att du har medicin dock av många skäl även om det är Abilify. Det är varför man får sådana preparat även om det finns biverkningar. Prata med din kontakt på psykiatrin om hur du känner, ofta är det rädsla över något man inte vet. Dom ska kunna svara.
Last edit: 4 år 8 månader sedan by Klanggedin.
Mer
4 år 8 månader sedan #1176593 av Admin1
Fördelen med Abilify är att de flesta för bättre livskvalité. Sedan kan arbetsförmågan förbättras. Biverkningar är ofta dosberoende, så lägre dos ger mindre biverkningar. Rastlösheten avtar efter en tid för vissa. Snart kommer ett alternativ till Abilify, som heter Rxulti med mindre rastlöshet.