Viska.se fyller 5 år idag!

Mer
15 år 7 månader sedan #146841 av Admin1
Viska startade egentligen redan 11 september 2001 och ett par timmar innan terrordådet i New York. Det var bara en enkel hemsida på Passagen med nyheter om schizofreni. Namnet Viska valdes för att det var lätt att komma ihåg och för att man gärna viskar om schizofreni och inte talar öppet om det. Sidan utvecklades med ramar och ett enkelt forum med knappt någon aktivitet. Du kan se här hur Viska såg ut då.

Nästan 2 år senare läste jag på Schizophrenia.com att en medlem där startat en egen sajt Madnezz.com med ett galleri, men också nyheter. Jag tyckte den var väldigt fin och fick idén att jag skulle starta något liknande för Sverige. Jag installerade på min dator programmet PHP-Nuke, som visar innehållet i en databas och sedan överförde jag innehållet från den gamla sajten Viska till den nya. Det gick väldigt bra. Sedan hittade jag av en slump ett billigt webbhotell One.com, som jag anlitade och köpte domänen viska.se av dem. Det visade sig senare vara ett både mycket bra och också det billigaste webbhotellet.

Viska.se startade 12 september 2003 och det var i samband med att Anna Lindh mördades och psykvården var verkligen i fokus då. Jag var tveksam till om det skulle finnas underlag för sajten, men jag beslutade mig att köra den i minst 2 år innan jag eventuellt lade ner den pga bristande intresse. Viska såg då inte ut som idag utan Yahoo-temat användes och senare det snyggare PH-temat. Första medlemmen var liten_varg, men han reggade sig senare, som Vargen och är fortfarande aktiv. Första postningen i forumet kom redan 12 september av gästen Per-Erik och handlade om Risperdal. Det gick trögt i början och jag försökte på alla sätt jaga nya medlemmar och besökare bl.a via Schizophrenia.com.

Efter ett år hade vi c:a 170 medlemmar och det var hyfsad aktivitet, men naturligtvis inte som idag. På en vecka var det då ungefär 20 aktiva ämnen i forumet, medan det idag är 100-150. Nyhetsbrevet startade i november 2004. I samma veva blev Nissegossen medlem. Tyvärr började nu sajten att bli hackad och oftast av turkar. Det var helt oväntat. En hacker lyckades att fördärva första sidan och att skicka ett email till alla medlemmar om att sajten var hackad på turkiska. I mars 2005 installerades hackerskyddet, vilket stoppade de värsta hackningarna, men inte alla. Den sista hackningen inträffade för drygt ett år sedan och det var nog den sista. Hackningarna var nog Viskas värsta kris egentligen och sajten var nere en gång i 2 dagar. Att hackningarna blev så stort problem berodde delvist på att jag kunde inte så mycket om systemet och hackerskydd, som jag kan idag.

För två år sedan blev det problem med robotar, som spammade över allt och särskilt i forumet. Efter installation av spamskydd kunde gäster tillåtas att posta igen och sajten har varit spamfri i över ett år nu. En annan liten kris var när backupen av sajtens databas slutade att fungera. Orvar räddade situationen genom att hitta ett backupprogram, som fungerade och som används än idag. Utan hans insats hade nog vi tvingats att radera gamla postningar i forumet.

Idag är det hög aktivitet på Viska och inga stora problem längre. Dagligen besöks sajten av 400-500 unika besökare, varav 40 medlemmar. Viska har haft en väldig tur med sina medlemmar och besökare för det är sällan det blir problem. Ingen har heller blivit avstängd under de här fem åren. Kyrkans Tidning har skrivit om Viska och utmärkelsen Årets Socialpsykiatri 2008 fick vi i april. Det problem som varit värst på senare tid är webbhotellet, som är långsamt ibland. Men det är övergående problem och bara tillfälligt. Nu är det bara vänta på 2011, då Viska blir 10 år. Det kommer vi säkert att få uppleva.

Ett tack till alla medlemmar och gäster för medverkan under dessa fem år!

Ett särskilt tack till Nissegossen och Geta, men även Isa-Alise, Jocke, Inwatto, PSR, Fredrik, mopa, vnv mfl har var väldigt aktiva.
Mer
15 år 7 månader sedan #146847 av bom
Svar från bom i ämnet happy birthday
ja admin!!! vilket jobb du har lagt ner.det är bara att gratulera både dig och alla andra som är här. för mig har det här forumet haft stor betydelse och har fortfarande tänkte jag väl kanske säga. :rolleyes:
Mer
15 år 7 månader sedan #146849 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Viska.se fyller 5 år idag!
Stort grattis till alla på Viska och inte minst Admin1
Det behövs en jättetårta till alla 1000+ medlemmarna och gäster:

Prata inte med hat i munnen!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 7 månader sedan #146851 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Viska.se fyller 5 år idag!
Där satte du spiken Inwatto, eller hole in one om man ska använda golftermer? Jo denna site behövs för att påvisa att vi alla bara är människor av kött och blod.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 7 månader sedan #146854 av Geta
Svar från Geta i ämnet Viska.se fyller 5 år idag!

Jocke skrev: Där satte du spiken Inwatto, eller hole in one om man ska använda golftermer? Jo denna site behövs för att påvisa att vi alla bara är människor av kött och blod.

Ja, det var en anhörig som efter att ha besökt Viska, märkte
och var glad över att vi med diagnosen schizofreni, när det
kommer till kritan, inte är så konstiga eller underliga som hon
befarat.
Mer
15 år 7 månader sedan #146859 av mopa
Svar från mopa i ämnet Viska.se fyller 5 år idag!
Grattis Viska, Admin1, o alla viskavänner. :D