Vad gör man när någon tänker begå självmord?

Mer
13 år 7 månader sedan #335590 av Saari
Någon skriver till er på internet och pratar om att hon/han vill skära sig eller ta tabletter osv och dessutom i självmordssyfte. Hur hanterar ni det, vad säger ni, vad gör ni?

Jag tycker att det är jättetungt när människor skriver till mig. Jag vill såklart hjälpa människor och gör allt i min makt, men det tär verkligen på mig och ibland vet jag inte vad jag ska säga.

En gång fick jag ringa socialtjänsten i småland för att en tjej skrivit till mig att hon skulle försöka ta sitt liv. Hon hade tabletter och berättade för mig att "nu orkar jag inte mer" och sa att hon skulle ta dem. Efter det fick jag ingen kontakt med henne och därför kände jag att jag inte kunde se och se på utan jag ringde för att hon skulle få akut hjälp.

Många gånger har jag fått övertala vänner att ta kontakt med psykiatrin när de varit suicidala. Jag brukar alltid be dem ta kontakt med någon inom psykiatrin eftersom jag inte kan hjälpa, jag kan inte hantera det.

Det verkar som att många känner att de kan öppna sig för mig, vilket jag tycker är bra. Även om jag hellre vill att de ska säga till mig om de mår så dåligt att de tänker försöka ta sitt liv än att lida i tystnad och kanske dö, så är det jättejobbigt att hantera situationen. Därför vill jag veta hur ni brukar göra, som hamnat i den situationen?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
13 år 7 månader sedan #335592 av Jocke
Du behöver själv krishantering, du ska inte själv ta ansvar för andras liv. Jag tror du kan kontakta ngn slags krisgrupp?

Vars är världen på väg?
Mer
13 år 7 månader sedan #335597 av Alma
Det har bara hänt mig en gång. Eftersom personen ifråga bor långt ifrån mig tog jag kontakt med en gemensam vän som for dit och kollade hur det var.

Jag förstår att det är jobbigt för dig Saari, man känner sig maktlös. Men jag tycker att du har gjort helt rätt hittills. Ingen kan begära att du ska göra mer. Trots allt är det upp till var och en att fatta sina beslut om sitt liv.
Mer
13 år 7 månader sedan #335598 av Alma
Glömde skriva att jag också tycker att det bästa är att uppmana personen att söka hjälp. Man kan inte gå under själv för att hjälpa andra.
Mer
13 år 7 månader sedan #335612 av Saari
Vad tänker du på för krisgrupp, Jocke?

Det har varit mycket på sistone, som sagt så är jag ju glad att folk känner att de kan vända sig till mig men det blir ganska tungt och svårt emellanåt. Jag tror det beror mycket på min blogg, jag har mellan 70-110 besökare per dag och de flesta läsare verkar själv ha psykiska problem och många har hört av sig och sagt att de känner igen sig. Men det blir också tungt för mig.

Min första fråga är alltid om personen är ensam och om det finns någon som kan vara hos personen. Ber personen ringa någon som förstår och kan vara tillsammans med personen, eller ringa akutpsyk och sedan höra av sig till mig. Annars blir jag sömnlös.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
13 år 7 månader sedan #335616 av Jocke
Jag tror de flesta sjukhus har en akutgrupp redo att åka ut när ngn ensam har fått hantera ett problem. Posom-grupper har jag hört talas om, men om man ringer 112 kan man då lotsas vidare till ngn akutgrupp?

Vars är världen på väg?