neuropsykiatri

  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #7592 av Axons
neuropsykiatri skapades av Axons
Undra hur många av er här som har genomgått neuropsykutreding eller har biologiskt avikande från födselen .
ja skälv är en sådan som har haft damp och endes asperger om man utgår från indikation tididgare i livet.
Mer
19 år 4 månader sedan #7638 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet neuropsykiatri
Vid schizofrenidiagnostiken skall en psykologisk utredning göras med olika psykologiska tester:
uppmärksamhet
minne
intellektuell förmåga
exekutiv förmåga (att få saker gjorda)
personlighetstester

De som nyinsjuknar idag verkar ofta få genomgå denna typ av tester, men förr var det nog inte så vanligt. Det finns också en skola som hävdar att schizofreni är en utvecklingsstörning dvs skulle vara medfött, men det gissar jag gäller nog bara en liten grupp kanske.
  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #7662 av Axons
Svar från Axons i ämnet neuropsykiatri
tack för svaret !
de du prata på utvecklingstörning har väl med autism eller andra neuropsykhandikapp att göt tolkar ja de som.
ja har inte genomgått några tester på länsjukhuset under tiden ja vart där , bara endels smyganalyser i stället för at fråga rakt på och hitta lösningar . hoppas på de bästa nästa gång om ja blir inlagd att man kan hitta bra lösningar. ja är inte tokig heller mer än extremt selektiv,ocd och kan inte tänka mig annan verson som ja förställt mig inann.
däför efterlyser ja bara en kontakt med läkare som man kan planera framtid och lösningar med men de värkar ju stört omöjligt.
Mer
19 år 4 månader sedan #7675 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet neuropsykiatri
jag fick genomgå magnetkamera-röntkgen och EEG också (eller heter det EKG??). Samt de tester som Admin1 visade på.
På EEG(?) så hittade de några vågor som var abnorma, men de kunde inte säga hur detta påverkade mig, eller OM det ens gjorde det.
Så reslutatet var patologiskt. men jag var ju sjuk också.
Mer
19 år 4 månader sedan #7687 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet neuropsykiatri
EEG är rätt, där mäter man elektrisk aktivitet i hjärnan. EKG mäter motsvarande aktivitet i hjärtat. Jag har läst senaste månaderna att det finns avvikelser i EEG, som kan kopplas till schizofreni.

patrik,

Ibland kan mindre sjukhus ha dåliga resurser för diagnostik. Har du försökt få remiss för diagnostik till ett större sjukhus?
  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #7690 av Axons
Svar från Axons i ämnet neuropsykiatri
infogar lite resultat från eeg och mrt och min diagnoskriterium.


Konsult MRT 030205 och som bifynd noterades utbredda slemhinneförtätningar i hö mellanöra, remiss till ÖNH skrevs, fyra månaders väntetid. 1 övrigt noterades
inget avvikande.
EEG lätt patologiskt pga i vakenhet episodisk förekomst av lågfrekvent aktivitet med generell utbredning och max centralt medellinjesnära, dock utan epileptiform aktivitet.
Kem lab ALP 5,1 (referensvärde <5).

kan någon tyda detta bättre än ja , har inga som helst referenser och fattigt med fakta. mina diagnosr från neuropsyk är aspergers syndrom+ savant karaktär med ojämn begåvningsprofil.