Artikel om schizofreni och rasism

  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 veckor sedan #852 av Per-Erik
Artikel om schizofreni och rasism skapades av Per-Erik
Artikeln är skriven 1971 då debatten om schizofreni var lite öppnare och mindre kontrollerad av psykiatrin: laetusinpraesens.org/docs/discrim2.php

Följande avslöjande mening finns i artikeln: The same harmful contextual containment is seen at the individual level in the manner in which schizophrenics are embedded in a con­flicting network of relationships with their immediate family or social contacts.

Är det någon som känner igen sig. Skriv och berätta om din situation.

Det här är så jävla sant för mig att det är skrämmande.
Mer
20 år 2 veckor sedan #861 av Admin1
På 70-talet var väl åsikten mer att sociala faktorer låg bakom sjukdomen. I och för sig är det nog inte helt fel. Sociala faktorer är viktiga idag, men vi tenderar att glömma dem.

Stigmat eller skambeläggningen som leder till isolering och diskriminering nämns knappt i Sverige och ännu mindre görs någonting åt det. Snarare har väl stigmat ökat i Sverige efter det senaste årets skriverier i pressen.

Arbetslösheten och sysslolösheten dominerar trots att 60-80 % skulle kunna arbeta med rätt sorts stöd.

Jag har läst att c:a 40 % har problem med sin familj och därför skulle de behöva familjeterapi eller familjeintervention. Familjen kan om den uppträder fel fördubbla risken för återfall. Idag ges nog bara familjeintervention till ett fåtal.

Admin
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 veckor sedan #863 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Artikel om schizofreni och rasism
Låt mig översätta till ren svenska vad det står i artikeln: Psykiatrin har designat ett system där den schizofrene bäddas in i konfliktfyllda relationer och på så sätt hålls isolerad från samhället.

Hur tror du att familje terapi skall hjälpa mot detta när det är psykiatrin som säger till familjen att bete sig på detta vis?

Schizofreni är ingen sjukdom. Det är avsaknad av en instinkt som har att göra med kontroll, manipulation och värdering av sig själv relativt andra.
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 veckor sedan #874 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Artikel om schizofreni och rasism
Vad artikeln gör är att den jämnställer schizofreni med apartheid. D.v.s båda är system inrättade av samhället för att ta hand om oönskade individer.
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 veckor sedan #887 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Artikel om schizofreni och rasism
För den som finner artikeln svårgenomtränglig kan jag rekommendera att skriva ut den.
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 veckor sedan #920 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Artikel om schizofreni och rasism
Är det bara jag på den här sajten som tycker detta stämmer på min situation?