förståndshandikappad

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32668 av
Man med psykos, 35 år, bor med föräldrar, paranoid.

Ansöker om grönt kort, på vänners uppmaning, så han ska kunna gå till tandläkaren, vården menar det bara ges till förståndshandikappade enligt kontaktperson...men är han inte det då?
Vem är det isf?
Vem avgör detta?
Hur ansöker man om LSS?

Ingen klar diagnos ges, f299, objektiv utredning bristfällig utan tester, strukturerade intervjuer ect. Läkare anser att psykosen ständigt är närvarande. Patienten har väldigt dålig tandstatus, historia med övergrepp ur hans synvinkel och är övertygad om att tandläkarna vill skinna, såra och skada honom. Ska dra ut tänder själv.

:rolleyes:
Mer
18 år 3 månader sedan #32671 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet förståndshandikappad
Jag tror att det behövs ett intyg från psykiater med diagnos, samt dålig tandstatus för att få gå gratis till tandläkaren... annars kan man få gå på frikort om man är mycket rädd för tandvård... om man behöver sövas för behandling och så...

Själv får jag betala som vanligt för min tandvård, för mina tänder är rätt bra...
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32679 av
Svar från i ämnet förståndshandikappad
Jag försöker ta reda på exakt vad som står i denna lag, men var läser jag den exakta tolkningen och hur gränserna går? Det är fiummigt allt jag ser.
Någon ska bedöma.och kriterier då?
Hur kräver man en diagnos? Hur söker man lss?
Duger diagnosen f299? Eller måste man ha shitziofreni/asperger?

Kan inte förstå att någon med så dålig tandstatus som är rädd för tandläkaren som individ och inte borren, sas, inte ska få detta stöd.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32683 av
Svar från i ämnet förståndshandikappad
Hej!
Det låter på din beskriving som att han har rätt till ett sk. "grönt kort". Det är inte bara förståndshandikppade eller för dom som har ett bistånd enligt LSS som har rätt att ta del av detta tandvårdsstöd. Oftast är det en bistånds/LSS handläggare i kommunen som kan utfärda det gröna kortet eller så ansöker man hos regionen. Skickar en länk där du kan läsa mer.

Mvh Po

www.tandvardsguiden.com/default.aspx?page=113
Mer
18 år 3 månader sedan #32712 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet förståndshandikappad
Jag tror att han kan få grönt kort. Du kan läsa mer om prisnedsatt tandvård här:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... e-tandvard
Det är några här på sajten, som har fått grönt kort.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32726 av
Svar från i ämnet förståndshandikappad
Jo, jag sökte ju här och läste et där, varpå jag säger att han ska säga till om det, men då får han svaret att det är för de förståndshandikappade.

För det förtsa vet vi ju inte om han är förståndshandikappad, ingen diagnos ges, det testas inte. För det andra är ju frågan vilka som är det... När kontaktperosnen avvisar en tror man ju det är kört som patient då, när man väl tagit sig modet att tala om det.
Inte får man något erkännande eller skadestånd för den sega felbehadlingen heller. Det är ju budgetar och mål och olika tolkningar.