Får allmänläkare ställa psykiatriska diagnoser?

Mer
6 år 7 månader sedan #976150 av ikolito
Hej!

Frågan är alltså först och främst det som står i rubriken (Får allmänläkare ställa psykiatriska diagnoser?)

Sen tänker jag, att dom får skriva ut psykofarmaka det tror jag nog att allmänläkare får, är väl bara vissa mediciner som krävs speciella läkare för?
Eller hur ligger det till? Någon som vet?

Ha det väl!

Mvh
Mer
6 år 7 månader sedan #976151 av Carmen Al Kebab
Tror jag inte, däremot kan distriktsläkare skicka dig till psykiatrin för undersökning.
Mer
6 år 7 månader sedan #976155 av Geta
Vet ej om de får ställa psykiatriska diagnoser. Det jag vet är att allmänläkare på Vårdcentraler inte ska skriva ut antipsykotika. Psykiatrin försökte lämpa över mig till Vårdcentralen men där blev det stopp. De hänvisade till att de inte behärskar att ordinera antipsykotika.
Mer
6 år 7 månader sedan #976161 av ikolito
ok, för såg just att en läkare som jag haft är allmänläkare och han jobbade på en låst psykiatrisk avdelning som jag var på förr. han fick sparken eftersom han behandlat kvinnor illa, det var officiella orsaken som gavs i lokalpressen då detta hände.
Mer
6 år 7 månader sedan #976170 av IngeF
Om psykiateren har bestemt preparat og dosering, så kan enhver lege fornye reseptene. Ved endringer vil allmennlege overlate dennev vurderingen til psykiater.
Mer
6 år 7 månader sedan #976171 av ikolito
ok. han jobbade då som psykiatrier och bar titel överläkare på ?enna vårdavdelning som ju var låst och man bodde där