Jag var på föreläsning om psykiatri idag

Mer
4 år 6 månader sedan #1191169 av Fantasio
Det var kul, Richard. Och att få prata med brukare.
Mer
4 år 6 månader sedan #1191182 av Nissegossen

mrsearlgray skrev: åhh vad spännande....
hade gärna gått på något sådant, har aldrig träffat eller pratat med någon som också har schizofreni (förutom här), känner mig väldigt isolerad och ensam, längtar efter att prata med någon som har varit med om samma sak.
hoppas det kommer något sådant där jag bor.


Schizofreni förbundet är rikstäckande och Utmynnar från början de IFS föreningar över hela landet. Den första bildades i Göteborg och initiativet togs Av psykiatriker Ulf Malm och Psykolog Lennart Lundin, det blev en förfrågan om de patienter som då alla hade Schizofreni ville vara med i föreningen 1978 varav jag vart tillfrågad om jag ville vara med. Jag är alltså en av de som blev tillfrågade och jag blev medlem. IFS (Intresseföreningen för schizofreni) Den är numera främst för anhöriga men en stark kvinna med en son som hade sjukdomen (han är numera död)

Hon drog sig inte för att gå in i stadsfullmäktige och skälla ut de politiker som var där. (Har indikationer på att hon drabbats av demens, tyvärr) Men genom henne, ja, jag tror det är hennes förtjänst att ute i landet finns det IFS föreningar och jag tror, men vet ej, att starten av Schizofreniförbundet har hon med andra sett till att det blev till.

Så, det du kan göra är att googla på IFS på den ort du bor på. Detta då du förutom anhöriga också troligtvis att andra med med Schizofreni också finns med. Gå dit om det finns där du bor en IFS förening.


Detta för att du inte skall vara ensam utan kan träffa andra med sjukdomen där du är.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 6 månader sedan #1191395 av Admin1
Schizofreniförbundet är huvudsakligen en förening för anhöriga, medan RSMH är en brukarförening, som ofta har träfflokaler.
Mer
4 år 6 månader sedan #1191402 av Geta
RSMH är inte bara för schizofrena utan för alla sorters psykiatriska diagnoser.
Mer
4 år 6 månader sedan #1191416 av Nissegossen

Admin1 skrev: Schizofreniförbundet är huvudsakligen en förening för anhöriga, medan RSMH är en brukarförening, som ofta har träfflokaler.


Blev tillfrågad om jag ville vara med i styrelsen för Göteborgs IFS, fullt klart finns även de som har fått Schizofreni med i IFS

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum