körkort

Mer
18 år 11 månader sedan #15195 av Malin
körkort skapades av Malin
hur stränga är reglerna för psykiskt sjuka när det handlar om att ta körkort?
jag vet ju själv att jag skulle klara av det, och jag är inte så dum så jag sätter mig bakom ratten ifall jag känner att jag inte skulle göra det. men det vet ju inte dom som ska utfärda körkortstillståndet, dom ser ju bara att jag vårdats på slutenpsykiatrisk avdelning, lider av psykossjukdom och äter massa medeciner...
ska jag helt och håller glömma bort hela tanken på körkort?

hur många här är det som har körkort? fick ni det innan eller efter att ni insjuknade?
  • Mhortz
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #15197 av Mhortz
Svar från Mhortz i ämnet körkort
jag håller på och ta körkort och fick veta att ingen utav mina symtom kan hindra mig.

Jag har följande symtom
*Schizofreni
*ManoDepression
*Aspegers syndrom
Mer
18 år 11 månader sedan #15200 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet körkort
Du kan behöva ett intyg från din psykiatiker. Men det är nog soft.
Jag fyllde bara i "nej, jag mår bra" på allt, för allt annat kunde ju orsaka problem, vilka icke kompenseras för mig.

jag fick ändå tala med länsstyrlsens läkare, men det tog 5 min, sen kom kk-tillståndet. Dagen före jag var 17 år o 6 mån, vilket var gränsen då.

Så, jag e godkänt kk nu.
Mer
18 år 11 månader sedan #15203 av Malin
Svar från Malin i ämnet körkort
undrande: kontrolleras inte svaren på något sätt?
annars måste det ju innebära att vem som hällst kan få körkortstillstånd, även om jag är en komplett galning och trafikfara??
Mer
18 år 11 månader sedan #15204 av Malin
Svar från Malin i ämnet körkort
Mhortz,

humm, på vägverkets hemsida nämns just dom symtom som du nämde som ett möjligt problem för att få tillståndet...
va du tvungen att lämna in ett intyg från sin psykiater där han/hon bekräftade att du var lämplig för bilkörande i alla fall?
Mer
18 år 11 månader sedan #15205 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet körkort

Malin skrev: undrande: kontrolleras inte svaren på något sätt?
annars måste det ju innebära att vem som hällst kan få körkortstillstånd, även om jag är en komplett galning och trafikfara??


Normalt konstrolleras det inte, men jag var straffad o märkt då, det hade med det att göra.
Så ja, vilka galningar som helst kan ta körkort, i stort, så länge inte en läkare avråder. Länstyrelsens läkare krävde intyg osv, men jag ringde up o läste lagens bokstav så han fick ändra sig.

Spelar det ngn roll, förresten?
De kompletta galningar o trafikfaror jag känner skiter fullständigt i körkort, besikta bilen, tom skatten på bilen osv.

så, antigen ljuger du o skriver "frisk" eller så diskuterar du med din psykiatiker före så han kan skriva ett intyg om att de sjukligheter du har inte är farliga i trafiken. Bätre att förekomma än att förekommas.
Du kan kanske, teoretiskt, åka dit om du ljugit, men jag har aldrig hört om det.
har du ngn "farlig"diagnos som uppräknas där då?