rädd för återfall

Mer
18 år 6 månader sedan #24727 av CrazyGirl
Jag är väldigt rädd för återfall.. att jag ska få psykos igen. Nu är det tre år sedan jag var sjuk sist.. och denna ständiga oro att bli sjuk igen.

Jag vet inte vad som kommer hända om jag blir sjuk igen.. det kan ju ingen veta..
Men jag är rädd för att jag ska börja skriva dumma saker på forumet och i min blogg. Att jag ska göra personangrepp.

Sist jag blev sjuk så skrev jag i min gamla dagbok något liknande med "till er som bryr er; ha ett bra liv.. det ska iaf jag ha! adjö!".

Jag vet inte.. det är som att jag vill varna er.. om jag blir sjuk igen.. så lär ni märka det på tonen jag använder i min blogg och eventuellt i trådar här på viska.

Idag äter jag medicin så risken för återfall är väl minimal.. men den finns ju ändå där.
Jag har bett min närmaste vän att hålla mig borta från datorn om jag blir sjuk igen.. så jag inte skriver något dumt som jag sedan får ångra.

Känner någon igen sig i mina tankar?
Mer
18 år 6 månader sedan #24735 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet rädd för återfall
Jag oroar mig också ständigt för återfall, det är verkligen jobbigt.
Nyligen märkte jag att jag blev sämre, så jag satt in 1 mg haldol till min Abilify, vilket jag har haft innan.
Jag har ingen ny läkare än här i Göteborg, så jag hade ingen att rådfråga i ärendet, även om jag vet att man inte sak mixtra med sina mediciner på eget bevåg givetvis.
Mer
18 år 6 månader sedan #24743 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet rädd för återfall
Rädslan att man skall få ett återfall finns där nog hela tiden. Just nu känner jag mig inte så orolig när allt verkar gå åt rätt håll.
Jag kan bara trösta dig med att det blir lättare ju längre tiden går. Jag har lärt mig att sätta stopp när jag märkt att jag börjat bli dålig. Jag har förstått med tiden vad det är viktigt att umgås med andra och få styrka genom dom. Samt att hålla sig borta från stressiga situationer.
Jag lär mig att ordna saker runt mig som gör att livet blir lättare. Jag tror du också kommer att lära dig, om du nu redan inte kan det.

kramar Fredrik
Mer
18 år 6 månader sedan #24812 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet rädd för återfall
Jag förstår att det måste kännas hemskt. Men jag har ingen erfarenhet av att ha schizofreni tack och lov. Tänker bara att det kanske är bra om man kan jobba bort de tankarna, för de kan nog öka risken för återfall. Lättare sagt än gjort så klart.
CrazyGirl, min vän, om något sådant skulle hända kan jag försöka trösta Dig med att man kan radera saker man skrivet här. Och de flesta här förstår att man kan skriva mindre bra saker om man mår dåligt.
Kramiz på Er
Mer
18 år 6 månader sedan #24815 av Geta
Svar från Geta i ämnet rädd för återfall
Nu har jag börjat undra. Jag har kanske inte
alls schizofreni.
Jag har kanske fejkat i 37 år.
Men jag har varit ute i arbete så jag har gjort
rätt för pengarna om nu försäkringskassan
kommer efter mig.
Mer
18 år 6 månader sedan #24826 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet rädd för återfall
Hur mår Du Geta?