Samband hungersnöd - schizofreni

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #31627 av
Hur kommer det sig då att det finns färre schizofrena i tex Afrika där fattigdomen är stor ?
Mer
18 år 3 månader sedan #31639 av Isa-Alise
Många barn överlever inte till vuxen ålder... de som svälter värst är mest drabbade av spädbarns dödlighet... jag tror det kan dölja en del av den schizofrenirisk som svält för med sig, om nu forskningen stämmer och näringsbrist är en riskfaktor...
Mer
18 år 3 månader sedan #31758 av Admin1
I Afrika är schizofrenin mildare och fler återhämtar sig från schizofreni än i väst. Orsaken till detta vet man inte. Hungersnöd kan nog göra att fler får schizofreni, men hungersnöd finns oftast bara kortare perioder och bara i vissa områden av Afrika. Det gör nog att hungersnöden inte har så stor betydelse för schizofrenin i Afrika totalt sett. Men jag tvivlar på att man studerat sambandet hungersnöd och schizofreni i Afrika. Det är ju inte så lätt att göra studier i Afrika eftersom samhällena där inte fungerar så bra och är lite oordnade.
  • One
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #31770 av One
Svar från One i ämnet Samband hungersnöd - schizofreni
Kan inte en möjlig förklaring ligga i att man i Afrika inte lever i kärnfamiljer på samma sätt som i väst? Familjen blir kanske hela byn där man bor, att alla involverar alla och där inga specifika gränser mellan mitt och ditt finns? Vi i väst lever ju oftast i slutna enheter (kärnfamiljer) där de dysfunktionella mönstren mycket lättare kan uppkomma och där realitytesting blir mycket svårare och göra. Ju slutnare enheter desto större risk för psykiska störningar (min gissning).
Mer
18 år 3 månader sedan #31817 av Admin1
Det är svårt att säga vad som är orsaken. Schizofrenin har också ett mildare förlopp i Indien, där 75 % återhämtar sig. Där säger man att det beror på att vården inger hopp om tillfrisknande. I Afrika har jag läst att man tror att det kan bero på bättre socialt nätverk samt att det finns bättre tillgång på jobb för de drabbade.
Mer
18 år 3 månader sedan #31818 av Fredrik
75 % 8O .....wow