Är det vanligt...

Mer
18 år 1 månad sedan #35880 av Annapanna
med starka humörsvängningar i samband med schizofreni? Som t.ex. häftiga vredesutbrott och liknande?
Mer
18 år 1 månad sedan #35883 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Är det vanligt...
Det jag har hört om schizofreni är att för det mesta går all energi inåt istället för utåt. Väldigt inåtvänt och tillbakadraget beteende kan vara schizo. Men jag är inte expert och heller inte schizofren. Alla människor kan drabbas av vredesutbrott, ibland kan det också vara berättigat.
Tänker mest på Borderline när du säger häftiga vredesutbrott.

/Sofie
Mer
18 år 1 månad sedan #35890 av AmandaS
Svar från AmandaS i ämnet Är det vanligt...
Jag har läst någonstans att det hos vissa individer förekommer vredesutbrott som en del av schizofrenisjukdomen, men jag vet inte hur vanligt det är. Jag har själv inte schizofreni men har haft en psykos. När jag var sjuk (jag anser mig frisk nu, med mediciner och så) hade jag väldiga humörsvängningar. Jag kunde vara alllt från euforisk, deprimerad, alert och lättirriterad inom loppet av några timmar bara, oerhört påfrestande. Tack och lov stabiliserades humöret när jag fick antipsykotisk medicin.
//amanda
  • Erase
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35892 av Erase
Svar från Erase i ämnet Är det vanligt...
Efter jag har börjat att ta leponex så är jag inte lika "arg" som förut- jag vet också att om man tar leponex så blir man mindre arg och mindre ledsen.
Godnatt.
Mer
18 år 1 månad sedan #35902 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Är det vanligt...
Hej Annapanna! Läs denna tråd och läs vad jag skrivit (Nissegossen)

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?p=3590...c.php?p=35900#p35900 [/url]<!-- l -->

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Exocet
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35904 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Är det vanligt...
en.wikipedia.org/wiki/Schizotypy
Där står det i mitten av texten om att människor med sådan personlighet som kan få schizofreni har en större benägenhet att få humörsvängningar än andra.