Om antalet psykoser

  • xenor
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36995 av xenor
Om antalet psykoser skapades av xenor
Om jag har läst det rätt så är psykoser liknande hallucinationer? Alltså att man hör röster, ser saker om egentligen inte existerar osv? Eller?
Och om jag har läst och uppfattat rätt så har man inte dessa jämt utan de kommer lite då och då? Men, min mamma hör ju sina röster jämt, varje dag.. och det försvinner saker som folk har varit inne och tagit nästan dagligen.. Då kan det kanske inte vara psykoser/hallucinationer min mamma har utan nått annat för de försvinner ju inte och bara poppar upp någon enstaka gång, utan de är ju jämt där.. *funderar*
Mer
18 år 1 månad sedan #36998 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Om antalet psykoser
En psykos kan vara väldigt länge, kanske till och med ett helt liv om man inte får mediciner mot den.
Jag har haft en psykos och varit på gränsen 2 gånger. Det är ingen rolig upplevelse och jag vill helst aldrig dit igen.
Är man i en psykos hör man röster och känner sig förföljd osv.
Att vara i en psykos är att inte leva i verkligheten och det är väldigt ångestfyllt!
Mer
18 år 1 månad sedan #37021 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Om antalet psykoser
Obehandlad kan man nog vandra in och ut ur psykosliknande tillstånd länge, tror jag.
Mer
18 år 1 månad sedan #37035 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Om antalet psykoser
Man kan kalla det för en ständig psykos, det jag har. Jag hör och ser varje dag, sådant andra inte ser eller hör.

Jag ser det som om jag är korsfäst rygg mot rygg på det kors Kristus hängde på.

Därför att jag sett avigsidorna av Kristen gemenskap i dess allvarligaste mening.

Men sedan är det upp till var och en hur man tolkar budskapet man får till sig.

För några är det till uppbyggelse, för andra är det så som hålorna under Templet i Delfi!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • xenor
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #37036 av xenor
Svar från xenor i ämnet Om antalet psykoser
Hmm..ok... Men, hur kommer det sig att alla psykoser/hallucinationer verkar vara individuella? Är de baserade på tankar man grubblar på, typ som det man drömmer , eller är det bara slumpen som avgör vad psykoserna/hallucinationerna kommer att handla om?
Mer
18 år 1 månad sedan #37038 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Om antalet psykoser
Omständigheterna runt personen spelar nog in en del. Om en granne spikar upp tavlor kanske man får för sig att han skickar meddelanden.
Är det lyhört mellan lägenheterna så blir det mer paranoida tankar om grannen. Hade det varit väldigt ljudisolerat så hade det varit andra paranoida tankar som kommit fram.
Men jag tror att tankarna inte skiljer sig så mycket mellan olika personer som har en psykos. Den kan handla om att någon förgiftar maten eller att någon är ute efter en.
Själv trodde jag att utomjordingar var inblandade på något sätt, någon kosmisk strålning.