Är psykos allmänmänskligt?

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
17 år 10 månader sedan #40887 av Fantasio
En diagnos är inte livslång. Jag har haft min (F20) i sex år, men hoppas kunna få en ny, lindrigare, snart. Jag tror att alla kan drabbas av psykos, bara förutsättningarna är "de rätta".
Mer
17 år 10 månader sedan #40899 av Sylviaplath
Alla kan, om omständigheterna är tillräckligt extrema, få en psykos. Skillnaden ligger i att vi har olika trösklar. Men även den med hög psykoströskel kan drabbas, t ex vid extrem sömnbrist eller utmattning, uttorkning, feber etc etc. Orsaken till psykoser kan variera mycket. Det jag nämnde ovan är fysiska faktorer, och de är i princip desamma som vad en person med lägre psykoströskel i regel måste vara försiktig med. Psykos i sig är alltså inte synonymt med schizofreni. 'Alla' kan nämligen inte drabbas av schizofreni. Även om en hel del oenighet råder om exakt vad schizofreni är, eller gränsen mellan personlighets 'disorders' som ligger nära, t ex schizotyp. Och faktiskt också andra tillstånd. Det går t ex att tala om personlighetsstörnigar på olika nivå. På neurotisk nivå (mycket vanligt). På borderline nivå (inte att förväxla med sk'borderline-diagnoser), och störningar på psykotisk nivå.

Psykoser kan också vara reaktiva, dvs en del i ett delvis omedvetet psykologiskt trauma. Det är till och med rätt vanligt, och behöver i sig inte vara en del av ett PTSD tillstånd. En psykos kan också fungera som psykologiskt försvar mot svåra inre dilemman och konflikter - men här kan skiljelinjen mot dissociativa tillstånd vara svår att dra. De går in i varandra.

Men kort sagt. Ja, precis alla kan få en psykos - men de tröskeln och de sårbara punkterna skiljer sig mellan människor. Ingen sk 'frisk' har alltså skäl att inbilla sig att psykoser är ett avvikande fenomen. Psykoser i sig är ett allmänmänskligt fenomen. Men det är en mycket speciell erfarenhet att möta sina gränser på det sättet. Om man kommer igenom det, eller på ett eller annat sätt lär sig leva med sin skörhet tror jag erfarenheten kan vara en tillgång.
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #40901 av
Svar från i ämnet Är psykos allmänmänskligt?
Jag har svårt att tro du är psykotisk alls numer?
Mer
17 år 10 månader sedan #40906 av Undrande
Om jag skulle leka amatörpsykolog utan tillräcklig information skulle jag säga att ångesten är det centrala. Flera tycker jag inte alls verkar shitzofrena, utan är snarare personlighetsstörda med depressioner och ångest.
  • Besökare
  • Besökare
17 år 4 månader sedan #58426 av
Svar från i ämnet Är psykos allmänmänskligt?
Jag har inte psykoser i någon större utsrekning än kanse det här men får faktiskt rätt ofta massa skitskuma tankar med inkluderad skum krompskänsla, som varar i alt från 5se till 30 sek *(om det inte är en dröm eller halvdröm)
sen kan jag inte komma ihåg vad det handlar om bara att det är skitskumma ressonenag och att när jag tänker på det är det som tanke dejavue/
det är självkart att jag tänkt på dethär förut och dessutom att det inte är någott konstigt, detta händer både när jag är trött rätt stressad, eller som mäst vid feber

* skilnaden kan dock vara när detta uppstår i drömar eller halvdrömar som kan vara längre. kommer ihåg en för inte så länge sen där mina ben hade en annan intelletuel vilja. en ennan sådan dröm var samtidigt som jag hade feber där jag var massa skelet från spelet Heroes of might and magic 2 som blev dödade så fick jag ont i huvet och ena örat varje gång det hände.

/sbh
Mer
17 år 3 månader sedan #58972 av Vargen

PSR skrev: Jag är inte psykotisk längre. När det krisar önskar jag att jag vore psykotisk och försöker bli det utan att lyckas.


Jag känner igen det där, men jag har turen att jag får en rush i kroppen när det är riktigt förjävligt. Jag har märkt att psykosen är en flyktväg från problemen och den ger en tillochmed glädje (fast jag skulle inte kalla mina rushar för psykoser, snarare en tjack-trip utan amfetamin)