Vad utlöser en psykos?

Mer
16 år 10 månader sedan #77567 av lillaloppan
Hej, jag undrar om det är nagon som kan förklara för mig vad det är som utlöser en psykos? Hur ofta far man vanligtvis en psykos? Hur länge varar en psykos? Vad kan man göra själv för att undvika psykoser? Vad kan anhöriga göra för att hjälpa vid psykos?
Mer
16 år 10 månader sedan #77706 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad utlöser en psykos?
Man vet att det finns faktorer som kan trigga en psykos. Missbruk ökar risken för psykos vid schizofreni 3-4 gånger. Om anhöriga är kritiska, fientliga eller överengagerade så ökar risken för psykos vid schizofreni betydligt. Stress kan nog också utlösa psykoser också. Kroppsliga sjukdomar och hjärntumörer kan ge psykos. Sömnbrist kan utlösa psykoser.

Vid schizofreni utan medicinering, så inträffar psykoser hos 70 % under ett år. Med antipsykotika inträffar psykoser hos 45 %. Om man lägger till familjeutbildning, så minskar risken till 25 %. Andra behandlingar som patientutbildning och KBT minskar också psykosrisken, liksom personligt ombud.

Det man kan göra som anhörig är att ordna kontaktperson, personligt ombud samt hjälpa till när det behövs och inte minst ge socialkontakt. Det är också viktigt att via psykiatrin få familjeutbildning för att kunna stötta på rätt sätt. De anhöriga kan också hjälpa till genom att försöka se till att vården blir rätt och vettig.
Mer
16 år 10 månader sedan #77725 av Lana
Svar från Lana i ämnet Vad utlöser en psykos?
Min första psykos var orsakad av långvarig sömnbrist i kombination med stress samt att jag var deprimerad, mina efterkommande psykoser har varit stressutlösta.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 10 månader sedan #77731 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Vad utlöser en psykos?
Nä, jag anser teven bär skulden till mina psykoser! Det må då komma ngn och säger att tevens mekanismer finns överallt, det må så vara, men det underlättar definitivt inte situationen! Det är väldigt handikappande att höra deras röster, totala främlingar alltså, inget trevligt alls, dem som ser så gulliga och rara ut där frammanför kameran!

Ingen kan sätta dit dem, dem är så jävla många, så därför undrar jag om det verkligen är tillåtet med medias totala makt över den information som ges? Det är en urskiljning som sker över vilka som kan anses ta emot information från säker källa. Så länge anser jag att moralen och dubbelmoralen härskar över den vanlige individen som går där intet ont anande om livets existens precis frammanför ögonen.

Som sagt, jag är nog den ende som försöker sätta fast dessa i mina ögon kriminella element. Detta underlättar nog inte min värld, men en nödvändig utbrott av mina känslor som hanteras ytterst ovarsamt! Man skulle behöva en avprogrammerare, att se igenom dessa illusioner!

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 10 månader sedan #77891 av lillaloppan
Svar från lillaloppan i ämnet Vad utlöser en psykos?
Tack för era svar! Jag undrar en liten sak till bara.. hur länge brukar en psykos vanligtvis halla pa...? Vad influerar hur langvarig den blir?

Tack igen!
Mer
16 år 10 månader sedan #77892 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad utlöser en psykos?
Det varierar säkert.
En psykos gick jag igenom utan medicin. Den tog 3 månader.