Enbart psykoterapi lika bra som psykoterapi och medicin

  • Solblomma
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #5630 av Solblomma
Läste i mammas Psykologtidning en intressant artikel om att enbart psykoyterapi skulle fungera lika bra som psykoterapi och medicin vid schizofreni! För alla som är intresserade kan ni försöka få tag på aritkeln som heter " Psykoterapi kan hjälpa psykotiska patienter" skriven av Rolf Sandell införd i senaste Psykolg tidningen nr 18. Ni kan mejla <!-- w --> www.psykologforbundet.se <!-- w --> eller <!-- w --> www.psykologtidningen.se <!-- w --> och fråga efter artikeln eller tidningen kanske finns på biblioteket. Jag funderar iallafall allvarligt på att sätta ut min medicin så småningom!
Mer
19 år 5 månader sedan #5672 av Admin1
Tack för tipset! Jag skall försöka hitta tidningen på biblioteket, när jag får tid att gå dit. Jag vet att kognitiv beteendeterapi ger ungefär lika bra effekt som antipsykotika, men jag har inte läst att psykoterapi skulle vara lika bra som psykoterapi + antipsykotika. Det låter lite konstigt egentligen för effekterna för antipsykotika och psykoterapi borde adderas.

Det är svårt att göra medicinska undersökningar. De flesta undersökningar, som görs har inte bevisat egentligen det de påstår. För att exemplifiera, så de flesta nya antipsykotika, som kommer tar det väldigt många år och många undersökningar innan effekten är välbevisad egentligen.

Det verkar också som det är en risk med antipsykotika om man tvärt slutar med medicinen. En psykos kan kanske lättare flamma upp då. Om man skall sluta skall man nog långsamt trappa ner dosen.
Mer
19 år 5 månader sedan #5682 av Admin1
Jag har läst artikeln i Psykologen och den var bättre än jag trodde. Det var en professor, som citerade en utvärdering, som gjorts 2002, men som inte uppmärksammats alls. Det gör det lite problematiskt och man får nog vänta tills fler har granskat utvärderingen och bedömt om den är korrekt. Men det verkar väldigt intressant, men det är nog för tidigt ännu att säkert veta om det är rätt.
  • Solblomma
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #5732 av Solblomma
Jag tror också så att om man ska ta bort medicinen så måste man sänka den gradvis i samråd med läkaren. Det sa min psykolog var viktigt. Eftersom kroppen vant sig vid medicinen. Annars hamnar man nog lätt i psykos igen....
Mer
19 år 5 månader sedan #5769 av Admin1
Om du har positiva symptom, PSR så kan antipsykotika vara ett alternativ. Är det bara negativa symptom så kanske antidepressiva t.ex. Remeron är ett bättre alternativ.

Jag skulle idag först pröva Seroquel av antipsykotika. Emellertid, har du klarat dig länge utan skulle jag nog försöka få KBT. Nackdelen är att effekten kommer sent efter 6 månader, medan antipsykotika ger effekt kanske redan efter 1-2 veckor. Men KBT verkar också ge effekt mot negativa symptom. Om inte KBT finns på orten kanske du kan resa till en ort som har det. KBT ges under 6 månader, minst 11 tillfällen om 1,5 timme.
Mer
19 år 5 månader sedan #5794 av Isa-Alise
PSR,

Jag tror att du själv måste känna efter vad som är mest besvärande... ångesten... utmattningen av att kämpa mot psykossymtom... sömnlösheten... eller är det höstdepression som gör det så svårt just nu... kanske pröva att dämpa bara något av symtomen lite och se om det räcker... viktigast är nog att du får avgöra vad som funkar bäst för dig...