Paranoid schizofreni -åsidosatt?

Mer
18 år 10 månader sedan #16442 av dalo
Hej!

Jag vill fråga läsarna av denna tråd lite saker, alla svar välkomna, inte bara av personer som är diagnostiserade schizofrena, inte heller då specifikt paranoida. Utan alla.

Upplever ni, i viss grad (någon gång), att diagnosen paranoid schizofreni "behandlas olika" än de andra varianterna? Ingen sjukdom är den andra lik, men man grupperar ändå för att underlätta det hela. Vad jag pratar om är den mediala / sociala -uppmärksamheten (om man så vill), runt de som finns. Är paranoid schizofreni "utanför" eller "åsidosatt", anser ni?

Ge oss era funderingar.
Mer
18 år 10 månader sedan #16451 av Undrande
Är den inte i fokus?
Mer
18 år 10 månader sedan #16546 av Admin1
Jag upplever inte paranoid schizofreni som någon grupp som är åsidosatt. Oftast har de med paranoid schizofreni mindre funktionsförluster, men ibland nämns i media att de skulle vara farligare än de andra med schizofreni.

I praktiken tror jag inte att detta har så stor betydelse eftersom de flesta talar bara om schizofreni som något enhetligt. Att det finns olika typer av schizofreni är nog obekant för de flesta vilket kanske är tur på sätt och vis. Vilken typ av schizofreni man har intresserar inte så många idag.
Mer
18 år 10 månader sedan #16551 av dalo
Svar från dalo i ämnet Uppdatering.
Hej på er! Kul att folk ville komma med synpunkter. Jag har hittat ett medium där anledningen till min fråga är mer tydlig än någon annan stans. Den här gången kommer den från den förövrigt utmärkta och informativa sidan [url:2o0bf478]http://www.schizophrenia.com[/url:2o0bf478].

Sidans namn, alltså <title> i HTML -taggen är:

---

<TITLE>Schizophrenia.com, The World's No. 1 Schizophrenia Website - including paranoid schizophrenia and schizoaffective</TITLE>

---

Jag förstår att schizoaffektivitetens åsidosättning, men inte den paranoida schizofrenin.

Förstår ni vad jag menar nu? Det finns flera exempel.[/url]
Mer
18 år 10 månader sedan #16708 av Undrande
Jag förstår, men är det som du tänker pga detta?
Det upplevs inte så för mig, tvärtom.
Mer
18 år 10 månader sedan #16712 av dalo
Hej!

Nej, det kan jag inte påstå. Detta kändes som rätt forum att fråga i dock. Jag tänker inte mycket på det här, framförallt tycker jag ingenting. Har bara upptäckt att det som i exemplet ovan finns på många ställen, och tänkte bara fråga er varför.

Jag lägger mig inte i det, det angår inte mig så mycket.