Missbruk vid schizofreni

Mer
13 år 9 månader sedan #320036 av neil
Har läst att den s.k. livstidsprevalensen för en schizofren person att hamna i missbruk är c:a 40%. Jag har själv aldrig missbrukat, men känt en svår ångest och haft behov av att hantera den. Undrar om det kommer sig av att schizofrena är så väldigt ångestdrabbade att de självmedicinerar som det kallas. Missbruk kan kanske också vara ett felaktigt sätt att ta itu med sina problem, när ångesten kommer så tillgriper man något som blir en slags verklighetsflykt. Innebär detta att schizofrena har en svagare karaktär än andra människor? Det jag hört är att schizofrena ofta är "sköra" och känsliga människor. Men detta, tänker jag, borde väl vara individuellt. Vad jag upptäckt efter min tid som sjuk är alla farhågor som man måste tampas med, recidiv, missbruksrisk, fara till isolering, försämrad arbetsförmåga etc. Jag hoppas fortfarande att allt ska bli som "vanligt", med tillägg av att ha varit med om en svår tid och därigenom fått en värdefull erfarenhet. För man ska väl tänka positivt, eller?
Mer
13 år 9 månader sedan #320038 av Geta
Svar från Geta i ämnet Missbruk vid schizofreni
Det är de negativa symtomen (apati, anhedoni, initiatvilöshet) tror jag
som är orsaken till att många med schizofreni missbrukar droger.
Glädjelöshet är väldigt påfrestande i längden.
Mer
13 år 9 månader sedan #320039 av skord
Svar från skord i ämnet Missbruk vid schizofreni
fortsätta tänka positivt. annars blir det krångligt.
Mer
13 år 9 månader sedan #320049 av Lillan
Svar från Lillan i ämnet Missbruk vid schizofreni
Du har helt rätt Geta...
Mer
13 år 9 månader sedan #320053 av Traxerity
Svar från Traxerity i ämnet Missbruk vid schizofreni
dom flesta som är maniska genom bipolär sjukdom missbrukar alkohol? om jag minns rätt vet jag inte :rolleyes:
Mer
13 år 9 månader sedan #320188 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Missbruk vid schizofreni
Jag har läst att missbruk är 5 gånger vanligare vid schizofreni än normalt. Missbruket gör väl att man känner sig bättre och får en del kontakter samt viss sysselsättning. Symptom som ångest och depression kan minska, medan röster och vanföreställningar kan öka.