Hur hjälpa?

Mer
16 år 9 månader sedan #83518 av Isa-Alise
Hur hjälpa? skapades av Isa-Alise
Hur hjälper jag en person som har drogproblem? Det är ett blandmissbruk med alla möjliga droger + alkohol...
Mer
16 år 9 månader sedan #83521 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Hur hjälpa?
Jag har försökt tipsa om NA och RFHL... och om den hjälp soc kan erbjuda... men hur stöttar man någon som inte riktigt vill sluta? Personen vill sluta på ett plan, speciellt i avtändning, men inte annars?
Mer
16 år 9 månader sedan #83533 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Hur hjälpa?
Har du själv slutat med droger? Hur gjorde du för att komma ur beroendet?

Har du stöttat någon annan som haft likande problem? Hur gjorde du då? Vad fungerade?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 9 månader sedan #83544 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Hur hjälpa?
Jag pratade med en alkoholist på teckenspråk, och sa att vi stöttar honom på ett vis, men han måste göra arbetet själv med att definiera problemets art. Man måste vara osentimental mot dessa missbrukare!

Dem förstår det hårda språkets innebörd. För att dem har upplevt bakrusets tankar som inte är så snälla. Dem vill inte uppleva det mer, men giftets positiva sidor gör att det överväger för dem.

Jag har haft uppehåll länge med alkoholen, men just nu känner jag att jag bara har en viss kontroll över alkoholens verkan. Men jag känner mig tillfreds, jag stör ingen med mina kommentarer (än så länge, peppar, peppar, hur länge det nu varar)?

Det som fungerar, är att man är osentimental och säger att isolering är enda utvägen annars, ingen vill vara ensam! Jag befinner mig i gränslandet till att vara beroende, men so what, vi lever bara en gång, ta hjälp av det som släpper dina hämmingar! Men för guds skull, låt samvetet vara med hela tiden!

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 9 månader sedan #83580 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Hur hjälpa?
Tack, Jocke...

Jag behöver nog vara mer tydlig med personen... jag vill så gärna kunna hjälpa... men det är svårt...
Mer
16 år 9 månader sedan #83618 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur hjälpa?
Finns det också psykisk sjukdom med i bilden?

Jag tror att det är svårt att hjälpa personer med missbruksproblem. Det jag tror man kan göra är att försöka skapa motivation hos personen att sluta med missbruket och söka hjälp. Jag tror inte att man skall engagera sig för mycket för det finns risk för att man själv går under på kuppen. Många anhöriga till missbrukare verkar förtvivlade och känner sig maktlösa. Man kan tyvärr inte lösa alla problem.