Terapi och återhämtning

Mer
14 år 11 månader sedan #211752 av Isa-Alise
Jag har ju återhämtat mig väl efter varje psykotiskt skov. Men jag har också fått mycket hjälp:

Bildterapi i min ungdom under 1 år - det hjälpte mig att bli vuxen

Psykodynamisk psykospsykoterapi under 6 år - det hjälpte mig få startegier att hantera rösterna och lät mig lära känna mig själv

KBT under 1 år - hjälpte mig övervinna vissa rädslor

DBT under 1 år - gav mig startegier att hantera min ångest, gav mig en naturlig sömn

Alla borde få samma chans!!!!
Mer
14 år 11 månader sedan #211756 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Terapi och återhämtning
Jag har gått på bildterapi. Det var ett jädra flum, om du frågar mig. Ritade det som föll mig in, blev mycket gubbar och en del krumelurer. Hur skulle det hjälpa mig?

Har även gått på kroppskännedom, eller vad det kallades. Gjorde då några lättare fysiska rörelser o avslutade med massage. Hjälpte mig också noll. Jag har ju schizofreni, hur ska en massage då hjälpa. Har lagt ned dessa två odugliga aktiviteter. Men om nån blir hjälpt, så är jag den första att gratulera.
Mer
14 år 11 månader sedan #211772 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Terapi och återhämtning
I bildterapin jobbade jag med min självbild... jag målade bilder som blev en resa i mitt inre... sen tittade vi på alla bilderna och såg utvecklingen i dem...
Mer
14 år 11 månader sedan #212207 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Terapi och återhämtning
Jag har bara fått mediciner och ingen annan behandling. Det jag tror saknas är efter insjuknandet få diskutera sina vanföreställningar och hallucinationer. Att få dem avfärdade och ut ur ens liv.

Den behandling som kan vara bra att få sedan är nog KBT, bildterapi, familjeutbildning och patientutbildning. Sysselsättning och personligt ombud är också viktigt att få.
Mer
14 år 11 månader sedan #212208 av Geta
Svar från Geta i ämnet Terapi och återhämtning
Jag tror att man kan prata sig ur en akut psykos när
man kommer till akuten om man träffar en skicklig
läkare. Det hände mig en gång.
Mer
14 år 11 månader sedan #212223 av spasy
Svar från spasy i ämnet Terapi och återhämtning
Samtalterapi har jag fått, inte hjälpt något alls.
Mediciner har hittills inte haft någon märkbar effekt.
Ska den här gången verkligen försöka med medicinerna.