Är du återhämtad?

Mer
16 år 9 månader sedan #80467 av Inwatto
Det var ett tag sedan sist det diskuterades om återhämtning. Känner du dig återhämtad? Eller är du så frisk som du kan bli i nuläget?

Jag känner mig frisk och återhämtad men är knappast stabil om jag slutar med min antipsykotika. Dock tycker inte sjukvården jag är tillräckligt social utan vill att jag går hos en psykolog för utredning. Så jag är väl inte tillräckligt frisk för att kalla mig återhämtad, än. Vad ska man säga då? "Halvsjuk"?

Känner du dig återhämtad? Socialåterhämtad eller fullt ut med både jobb och vänner?

Prata inte med hat i munnen!
Mer
16 år 9 månader sedan #80468 av Geta
Svar från Geta i ämnet Är du återhämtad?
Inget jobb men några vänner.
Betydligt gladare.
Tippar lätt över vid stress.
Acceptabelt liv.
Det har varit betydligt värre.
Sporadisk kontakt med psykvården.
Antipsykotika nödvändigt.
Mer
16 år 9 månader sedan #80482 av mopa
Svar från mopa i ämnet Är du återhämtad?
Inget jobb
Några få vänner
Osocial
Paranoid
Klarar inte stress alls
Mycke hjälp av psykvården
Måste ta antispykotika
Njae....jag är nog inte återhämtad :rolleyes:
  • X
  • Besökare
  • Besökare
16 år 9 månader sedan #80483 av X
Svar från X i ämnet Är du återhämtad?
Svårt det där.. Åtminstone för mig.

Jag tror inte att jag har några nojjor kvar alls. Eller symptom. Men jag känner en skillnad sen jag var "frisk". Känns som om jag inte riktigt finns till på nått sätt. Svårt att förklara, men min existens är inte riktigt verklig, känns det som.

Sen har vi ju alla dessa negativa symptom ... Initiativlöshet när de säger att man kan se fram emot en praktikplats. Eller, det kan se ut som fan hemma, men det kommer aldrig någon hit som kan uppskatta när man har det fint. Deprimerad över alla vänner och feta bidrag man har. Sömnrytm som en utomjording, men natt och dag är likadana. Isolerad, när folk ser snett på ordet galen osv..

Saker är ju inte som förr, det är klart. Men jag vill nog tro att mycket är miljö och inte sjukdom. Tyvärr är det nog så att diagnosen gör mig mer sjuk än vad jag är.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 9 månader sedan #80485 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Är du återhämtad?
Jag är återhämtad så pass, att jag är trevligare nuförtiden. Iom att man får prata mycket, så släpper blygseln allt eftersom, man vågar mera! Jag kan nog klara ett heltidsjobb, om det är skräddarsytt. Men jag var på bio i går, då märkte jag, att jag inte visste var jag skulle placera händerna, utan att det skulle observeras av grannarna. Alltså befinner jag mig för närvarande inte på en neutral nivå.

Det riktigt skriker om att filmen försökte förmedla ett budskap till mig. Då tycker jag den är ganska dålig, för vem vill ha uppmärksamheten riktad mot sig, det klarar ingen schizofren! Jag vill vara anonym. Men samtidigt delar jag många människors tankar, då kan sådana situationer inträffa, att huvudpersonen försöker "nåla" dit en oskyldig som nog är känsligast och svagast i gruppen för kritik.

Men jag känner att folk är lite för lättsårade! En bra kritik kan man smälta inombords och bearbeta på ett konstruktivt sätt. Men handlar det om ens existens, att man är beroende av andra att överleva, då har det gått för långt. Man ska kunna leva självständigt och ändå ha en viss moral, då tyder det på ett drägligt liv. Men än är det en bit kvar!

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 9 månader sedan #80489 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Är du återhämtad?
Jag blir nog aldrig riktigt återhämtad eftersomjag haft min sjukdom sen barnsben, det sätter sina spår och jag vet att jag kan hamna i en psykos om det blir för mycket stress runt mig. Och mina negativa symtom kommer jag att få dras med likaså min socialafobi. Men som jag känner idag så är det väl ganska okey.