vård?

  • marie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 veckor sedan #11746 av marie
vård? skapades av marie
har mabn ingea rättigheter vid tvångsvård? Har en bekant som är tvångsintagen diagnos paranoid schizofreni med onda tankar att skada andra.Först var min bekant på en avdelning där han började få permisar först bevakade sedan med mig.Har nu kommit till en rättspsykriatisk avdelning sedan 3 månader och alla permissioner har dragits in det har inte hänt någon försämringen sedan den andra avdelningen hur kan man först ge fri het och sedan ta ifrån den Marie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 veckor sedan #11801 av
Svar från i ämnet vård?
din bekant har säkert en Kontaktperson (KP) i personalgruppen som du kan tala med. Det är inte säkert att han/hon kan svara på dina frågor med en gång, utan måste kanske konsultera SSK eller läkare. Finns det någon anhörigkonsulent kan det vara en idé också.

Skötaren
Mer
19 år 3 veckor sedan #11816 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet vård?
Han måste ha gjort något under tvångsvården, eftersom han nu har rättspsykiatrisk vård. Det händer ibland att våld uppstår på avdelningarna och att tvångsvård därmed omvandlas till rättpsykiatrisk vård. Det går att ansöka om permissioner till länsrätten, när man har rättspsykiatrisk vård. Du kan läsa om det på RSMH:s hemsida:
www.rsmh.se/rattsrad%2012.htm
  • Sandra
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 veckor sedan #12058 av Sandra
Svar från Sandra i ämnet vård?
Det är min mamma som skrivit första inlägget angående hennes vän vilken är min bästa väninna.
Mamma ville inte skriva att det var en tjej det handlade om eftersom någon kanske skulle lista ut vem det var men jag tror att risken är rätt liten. Och det är nog viktigt att veta att det är en tjej det handlar om eftersom Rättspsyk för tjejer och killar skiljer sig en del åt.

Det är hemskt det som pågår där vår väninna är inlagd.
Jag har försökt prata ett flertal gånger med SSK men hon beter sig riktigt illa mot mig.

Vår väninna ska nu bärja få mindre besök eftersom personalen tycker att hon har för mycket besök! Min v'äninna är förtvivlad över detta. Eftersom det är besöken som håller henne över ytan där hon är nu.

Vår väninna har LPT. Alltså inte LRV....

Det är en rättspsykitarisk avd men de tar även emot "svåra fall" som har LPT.

Jag ska skriva till socialstyrelsen. För de handlar fel på avd....

Jag är väldigt upprörd och besviken över hur vården ser ut för vår vän.
Mer
19 år 3 veckor sedan #12061 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet vård?

Han måste ha gjort något under tvångsvården, eftersom han nu har rättspsykiatrisk vård. Det händer ibland att våld uppstår på avdelningarna och att tvångsvård därmed omvandlas till rättpsykiatrisk vård.

Om jag inte är helt ute och cyklar så kan man få rättspsykiatrisk "vård" om det anses som det lämpligaste även om personen inte gjort något.
Mer
19 år 3 veckor sedan #12102 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet vård?
RSMH har information om tvångsvård på sin hemsida. Där står det en del nyttiga saker, som att man har rätt till stödperson om man så önskar.
www.rsmh.se/rattsrad%208.htm
Om du skall skriva till Socialstyrelsen är det nog den regionala enheten av Socialstyrelsen du skall klaga hos. De har översynen över psykiatrin lokalt.