Fängelse?

Mer
19 år 9 månader sedan #2542 av ophelia
Fängelse? skapades av ophelia
Det har ju varit lite disskutioner om det här med rättspsykiatrisk vård. Ska man efter man blivigt behandlad sitta resterande år i fängelse?
Mer
19 år 9 månader sedan #2544 av Johan
Svar från Johan i ämnet Fängelse?
Jag tycker det är lite underligt att man ska avtjäna resten av tiden i fängelse efter att blivit frisk. Fängelse är knappast lämplig rehabilitering. Men det är möjligt att man måste göra så för att stilla den allmäna opinionen. En viktig aspekt är ju att brottsoffer måste känna att gärningen får konsekvenser för brottslingen, dvs att samhället signalerar att man inte accepterar brott utan reagerar mot det. Personligen tycker jag att alla som sitter i fängelse borde få behandling oavsett om personen varit inne i en psykos eller inte vid brottstillfället men jag antar att det inte finns resurser till det.
Mer
19 år 9 månader sedan #2545 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Fängelse?
Men jag tycker man måste ta konsikvenserna för sitt handlande. Jag har själv en dotter och skulle hon bli mördad skulle inte jag vilja att mördaren behandlas i några år och sedan kommer ut..Skulle du verkligen det?
Mer
19 år 9 månader sedan #2548 av Johan
Svar från Johan i ämnet Fängelse?
Nej, visst måste man prioritera hur brottsoffer upplever situationer. Man måste ju också tänka på hur allmänheten verkar uppfatta det som att de som bedöms vara psykiskt sjuka kommer lindrigt undan när det begår brott. Så på det hela taget kanske det vore bra med någon form av fängelse efter att de som dömts till vård tillfrisknat. Som du sa i ett annat inlägg så är man ju rädd för att berätta att man har schizofreni efter all uppmärksamhet i media. Förhoppningsvis är det bara en medial fluga att fokusera på detta som snart övergår till fokus på något annat.
Mer
19 år 9 månader sedan #2549 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Fängelse?
det är en klurig fråga , jag vet. Det är som den här disskutionen om dödsstraff. Själv är jag emot dödsstraff.Tycker att om de blir avrättade kommer de under för lindrigt!!! Att leva är plågsamt..
Mer
19 år 9 månader sedan #2557 av Hanna_Norr
Svar från Hanna_Norr i ämnet Fängelse?
Jag tycker resonemanget med fängelse efter vård är ologiskt. Den som vid brottstillfället är så sjuk att han inte kan ta ansvar för sina handlingar ska dömas till rättspsyk, endast han. I det ligger att han inte var medveten om vad han gjorde, att han inte hade kontrollen över sig själv och sitt handlande. Han ska inte straffas utan vårads. När vården väl är avslutad anser jag att det är totalt orimligt att ge honom ansvaret för och straffa honom för något man bedömde att han inte hade kotrollen/ansvaret över, när han dömdes till rättspsyk..