Får jag intervjua dig?

Mer
6 år 1 månad sedan - 6 år 1 månad sedan #1034972 av Amandara
Hey. Jag går en tvådagars utbildning i återhämtningsinriktat förhållningssätt. Vi har som hemuppgift att intervjua någon om dens återhämtning. Det är helt anonymt. Får jag intervjua dig?
Last edit: 6 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
6 år 1 månad sedan #1034977 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Får jag intervju dig?
Intervjumaterialet kommer användas i en 3-4 minuters redovisning samt som diskussionsunderlag. Du är som sagt helt anonym.

Är det några särskilda händelser och eller personer som bidragit till din återhämtning? Kan du komma på exempel?

Vad har du gjort själv för att återhämta dig?

Hur har personal, anhöriga eller vänner bidragit?

Har du haft några behandlings- eller stödinsatser som hjälpt?

Vilken betydelse har bostad, ekonomi, arbete, fritidsintressen och eller andliga upplevelser haft?

Har något försvårat eller försörjt återhämtning?

Vad kunde ha gjorts annorlunda?


Vad hade du önskat/behövt?
Mer
6 år 1 månad sedan #1034982 av lumpi
Svar från lumpi i ämnet Får jag intervju dig?
Återhämta sig efter psykos?
Mer
6 år 1 månad sedan #1034984 av Geta
Svar från Geta i ämnet Får jag intervju dig?

Amandara skrev: Intervjumaterialet kommer användas i en 3-4 minuters redovisning samt som diskussionsunderlag. Du är som sagt helt anonym.

Är det några särskilda händelser och eller personer som bidragit till din återhämtning? Kan du komma på exempel?
Det viktigaste har varit att jag fick gå i psykodynamisk terapi hos en läkare i 8 år.

Vad har du gjort själv för att återhämta dig?
När jag märkte att jag hade dålig kondition började jag röra på mig mer.

Hur har personal, anhöriga eller vänner bidragit?
Det har varit intressant att träffa andra som sitter i samma båt.

Har du haft några behandlings- eller stödinsatser som hjälpt?
Ja, som sagt psykoterapi. Har också haft en låg dos av antipsykotika.

Vilken betydelse har bostad, ekonomi, arbete, fritidsintressen och eller andliga upplevelser haft?
Sedan jag blev vuxen har jag bott bra. Har haft råd då jag jobbade och på senare år har jag fått ett arv, så jag kunde köpa en bostadsrätt. Har försökt intressera mig för allt mellan himmel och jord. Har även besökt en del kyrkor men nu är det mest för musiken och atmosfären. Sedan bor jag i en stad, där kulturen står högt i kurs. Är en så kallad kulturtant.

Har något försvårat eller fördröjt återhämtning?
Mina föräldrar har inte varit helt psykiskt friska, även om de aldrig kom under vård.

Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Vill inte ångra något men det var jobbiga år medan jag arbetade. Förstår idag att jag hade kunnat bli sjukpensionär tidigare men då hade jag missat en del erfarenhet.


Vad hade du önskat/behövt?
Jag hade behövt mer stöd i arbetet. Det fanns inte på min tid. Likaså talade man inte så öppet om psykisk ohälsa förr som idag.

Mer
6 år 1 månad sedan #1035001 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Får jag intervju dig?
Tack Geta! Jag är PEER....person med egen erfarenhet av psykisk ohälsa och anhöriga.....som resurs. Vi har ett återhämtningsteam för alla kommunerna.....de jobbar för återhämtning, förändra attityderna till psykisk ohälsa och sådant....jobbar nu för att skapa ett recovery collage för psykiskt sjuka....med inspiration från England. Mycket bra sker i detta projekt. PEERS föreläser och är med i arbetsgrupper.....en verksamhet där PEERS går in på avdelningarna och stöttar och ger hopp till sjuka är i startgroparna.
Återhämtning från psykos JA.....alltid kan man återhämta sig till NÅGOT om ej fullkomligt.
Mer
6 år 1 månad sedan #1035003 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Får jag intervju dig?
Vi får gå små korta utbildningar för att lära oss vad som kan tänkas behövas i arbetet som PEERS.