Min teori om psykiska sjukdomar - trappan

Mer
9 år 5 månader sedan #702758 av Admin1
En längre tid har jag funderat på att psykiska sjukdomar är rätt lika varandra och ger problem med tankar, som gör att man mår sämre. Dessutom kan förutom huvuddiagnosen andra psykiska diagnoser finnas vilket tyder på släktskap.

Längst ner i trappan är de friska de kan ha problem med oro, nedstämdhet och misstänksamhet ibland.

Första trappsteget är ångest.

Andra trappsteget är ångestsjukdomar. Redan här har en liten andel psykotiska besvär t.ex vid PTSD.

Tredje trappsteget är depression. En del av dem fick med sig ångesten på vägen och en liten andel har psykotiska besvär.

Fjärde trappsteget är bipolär. Här finns ångest, depression men mani finns hos många också. Psykoserna ganska vanliga.

Femte trappsteget är vanföreställningssyndrom - alla har psykos.

Sjätte trappsteget är schizoaffektiv med depression, ångest och psykoser.

Sjunde trappsteget är schizofreni här har många både ångest, ångestsjukdomar, depression, som kommit med på vandringen uppåt samt psykos. Här blir besvären så stora att arbetsförmågan blir låg.

Åttonde trappsteget autism - här kan man plockat på sig det mesta av de andra symptomen inklusive psykos under vandringen. Problemen är så stora att de märks redan i barndomen och inte i vuxenålder, som de andra, som klättrat uppåt i trappan.
Mer
9 år 5 månader sedan #702794 av Inwatto
Intressant.

Enda kommentaren jag har är om trappan går uppåt (mot högre dysfunktion) eller nedåt (funktionsbortfall). Tycker själv den borde gå nedåt.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 5 månader sedan #702808 av Nissegossen
:tänk Trappa upp, trappa ned...
Enligt detta borde jag bo på 7de våningen, men jag bor för närvarande 3 trappor upp... :angel

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 5 månader sedan #702815 av Geta
Ju högre upp jag kommer ju mer yrsel får jag, så trappan stämmer nog. :flag
Idag skulle jag åka i rulltrappor. Förstår inte varför jag blivit så rädd för det.
Mer
9 år 5 månader sedan #702816 av Nissegossen
[youtube:1mkfx2jg]T4Hnd77tlDE[/youtube:1mkfx2jg]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 5 månader sedan #702818 av Jesus/magnus
hej admin!
här är illustrationer som du kanske vill ha?
för jag fattar inte riktigt, kan bero på mitt stänk me autism?

/magnus

[attachment=1:3uhyyl67]<!-- ia1 -->trappan_modifierad._från_psr.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:3uhyyl67]


[attachment=0:3uhyyl67]<!-- ia0 -->fran psr.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:3uhyyl67]

admin1?
hoppas psr int har nåt emot att vi använder hans trappa?
för det vore fin illustration, att illustrera din text me denna?
gör det du tycker? kopiera och modifiera texten till trappan?

@Jesuite_magnus

John 8:31-32.