diagnosleken

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 1 månad sedan #286629 av
diagnosleken skapades av
Jag hade tänkt mig att vi skulle köra en liten lek där vi beskriver olika fall av psykisk sjukdom(påhittade, om vi inte beskriver oss jälva.) men inte vilken det är. Leken går ut på att vi skall agera psykiater och ställa diagnos. För att försvåra det behöver du inte utgå från någon diagnos när du skriver beskrivningen, låt bara de andra gissa!
JAg vet inte om det är någon vidare idé, men låt oss försöka.

Jag börjar:

En flicka i mellersta tonåren inkommer till barn- och ungdomspsykiatriska mottagningen med sin mamma. Hon är något avmagrad med insjunkna kinder, och handlederna, som sricker ut ur tröjan, är påfallande tunna. Flickan uppvisar en väldigt sparsam ansiktsmimik och sitter mycket stilla med blicken fixerad i fjärran. Då och då rör hon på läpparna som om hon pratar, men inga andra ljud än en och annan tyst viskning kommer över dem.
Vid samtalet svarar flickan endast direkt på frågorna, mestadels enstavigt, utan att berätta om något annat än svaret på exakt vad hon tillfrågats.
Det är lönlöst att fortsätta fråga ut flickan; hon svarar endast på få av frågorna och pratar inte spontant.
Vid samtal med flickans mamma framkommer att flickan allt mer isolerat sig från omvärlden och upphört med i stort sett alla aktiviteter förutom Bibelläsning. Hon berättar att det enda flickan gör är att be, läsa Bibeln eller stå blickstilla framför sitt fönster. Hon berättar vidare att flickan de senaste veckorna i stort sett har slutat äta och att hon, när hon väl äter, äter på bestämda tider sent på kvällen, långt efter övriga familjen. Mamman är mycket orolig över flickan och tycker att hennes personlighet förändrat totalt under sista månaden.
Plötsligt börjar flickan gråta hysteriskt, men trots gråten hävdar hon att hon mår bra. När medicinering kommer på tal börjar hon att skrika och beter sig skrämt.
Vid läkarundersökning framgår att flickan har gått ner 8 kilo på en månad och att hon är uttorkad. Hjärnröntgen och EKG utförs, men inga avvikelser hittas.

Nå, vad tror ni? :rolleyes:
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 1 månad sedan #286634 av
Svar från i ämnet diagnosleken
Ett förtydligande: leken går alltså ut på att diagnosticera patienten. När någon ställt diagnos får vem som vill skriva en ny fallbeskrivning som de andra skall finna en passande diagnos till.
Mer
14 år 1 månad sedan #286641 av Geta
Svar från Geta i ämnet diagnosleken
Har faktiskt ingen aning om vad det kan vara för diagnos.
Det kan vara lite av allt möjligt. Det låter diffust.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 1 månad sedan #286643 av
Svar från i ämnet diagnosleken
Om du var psykiater, vad skulle du GISSA på, Geta? :P Vad skulle du ha att väja mellan för diagnoser? hehe
Mer
14 år 1 månad sedan #286645 av Geta
Svar från Geta i ämnet diagnosleken
Det där att hon har dragit sig undan och isolerat sig låter
som schizofreni. Att hon inte intresserar sig för mat kan
också tyda på det......vet ej
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 1 månad sedan #286647 av
Svar från i ämnet diagnosleken
Om jag varit psykiater skulle jag nog också ha gissat det.