när någon vill dig illa

  • trance
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 4 veckor sedan #287190 av trance
när någon vill dig illa skapades av trance
har ni varit med om att ni gradvis börjar inse hur en person ni litade på visar sig ha dolda avsikter med allt h*n säger och gör mot er? även i det allra minsta (en blick eller ett andetag) finns korn av nån slags skadeglädje och illvilja som personen ifråga inte har kontroll över. det känns så oerhört tydligt att det är fråga om ett patologiskt begär att skada andra.

det har hänt mig i flera förhållanden, eftersom jag tillät mig blunda för varningssignalerna eftersom mitt behov av att bli bekräftad och älskad befann sig på motsvarande patologiska nivå. jag gick med på vadsomhelst för lite uppmärksamhet för stunden. det tragiska är att när de förhållandena tog slut, var det inte JAG som gick, utan blev lämnad, och det var först EFTER det jag kunde tillåta mig att inse hur utnyttjad jag blivit. när allt hopp om att bli sedd och bekräftad ändå var ute.

jag erkände det här för mig själv ganska nyligen - tidigare sade jag alltid att visst, jag blev utnyttjad, men JAG lämnade honom åt sitt öde när JAG fick nog. det var en blank lögn, för tvärtom har alla mina självmordsförsök inträffat direkt efter att ha blivit lämnad av de värsta psykopater jag haft att göra med i mitt liv. det är verkligen tragiskt, löjeväckande och patetiskt att bli förkrossad över att en blodsugare dumpat en :( då har man sjunkit lägre än till prostitution, där man i alla fall får ekonomisk kompensation för att man blir sexuellt utnyttjad.

den här skadeglädjen är förutsättningen för beteendet hos sexualförbrytare. de har inte bara destruktiva fantasier utan de måste också leva ut dem. men den här typen av psykopatiskt beteende är inte begränsat till övergreppens och misshandels värld, den kan praktiseras överallt och i alla situationer i livet.

jag blir väldigt rädd och ledsen varje gång jag inser att en människa har de där psykopatiska dragen. fast egentligen har vi alla såna drag, det som skiljer psykopaterna från alla andra är att psykopaterna inte kan kontrollera sitt beteende. några gånger i livet tror jag alla människor tappar kontrollen och låter sina inneboende psykopatiska krafter ta över. om så bara för en sekund!!!!!!

det känns som att syftet med att bli behandlad så illa är att man ska känna att man inte är värd nåt, att man kanske inte finns överhuvudtaget. ogrundad svartsjuka fungerar på ett liknande sätt: man blir misstänkt för något som verkligen inte stämmer, ändå upptäcker man att man dag efter dag försvarar sig som om man själv trodde man var skyldig, vilket man inte tror, men man accepterar villkoren för den svartsjukas förvridna tankevärld i hopp om att kunna förändra den. man börjar se sig som oskyldig OCH potentiellt skyldig till otro vilket blir väldigt påfrestande för psyket i det långa loppet.

jag har insett att sådana människor inte kan förändras av någon annan sig själva (förhoppningsvis), och om jag upptäcker att jag - för tusende gången - befinner mig i en miljö av skadeglädje och illvilja tänker jag inte stanna kvar och låta det gå ut över mig. jag förtjänar bättre än så och jag vill att alla som tror sig kunna utnyttja mig i det här avseendet ska veta att jag inte tänker följa spelreglerna.
Mer
14 år 4 veckor sedan #287191 av Geta
Svar från Geta i ämnet när någon vill dig illa
Vid borderline ska man ha svårigheter med separationer...

Visst finns det gott om sadistiska människor och även inom
sjukvården. Det kan vara på grund av den egenskapen som
man sökt sig till vården
Skadeglädje kan man nog hysa lite till mans och kvinns...
vem går fri från det?
  • trance
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 4 veckor sedan #287204 av trance
Svar från trance i ämnet när någon vill dig illa
jo, men jag hoppas det går att se det här ur ett lite större perspektiv än en snäv psykisk diagnos. starka känslor är ju inget som borderlinepersonligheter har monopol på.
Mer
14 år 4 veckor sedan #287205 av Geta
Svar från Geta i ämnet när någon vill dig illa
När man konfronteras med svaghet hos sina medmänniskor så
kan det trigga igång sadistiska reaktioner hos många.
  • trance
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 4 veckor sedan #287206 av trance
Svar från trance i ämnet när någon vill dig illa
när du läste texten, såg du det jag skrev mest ur mitt perspektiv eller ur den som konfronteras med svaghet? jag tycker inte det jag skrev handlar så mycket om svaghet egentligen. att inte hysa empati, och förmåga till sann kärlek mot andra tycker jag är den största svagheten egentligen.
Mer
14 år 4 veckor sedan #287207 av Geta
Svar från Geta i ämnet när någon vill dig illa
Nu tänkte jag inte på dig när det gällde svaghet.
Jag menade bara att det kan finnas personer inom sjukvården
som har sadistiska böjelser. Det går liksom inte ihop med
den sjukvårdande rollen. Svaghet triggar igång elakhet....