Amatörradio?

Mer
12 år 2 månader sedan #468760 av Pe4r
Amatörradio? skapades av Pe4r
Är det någon här som håller på eller hållt på med amatörradio eller liknande?

Kanske CB-radio som inte kräver licens?
Mer
12 år 2 månader sedan #468789 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Amatörradio?
Efter att ha gjort lumpen som telegrafist, fick jag erbjudande om att ta amatörradiolicens. Skaffade en sådan, men sen kom Internet där man kan chatta, emaila, skyp:a och Facebooka med hela jorden så då föll mitt intresse av radio. Tror amatörradio är en skugga av sitt forna jag. Min anropsadress finns kanske fortfarande, men jag betalar inte längre någon avgift för innehavet, den myndighet som förr höll reda på amatörerna har nog rationaliserats bort.

Helt dött är det inte. Kolla Föreningen Sveriges Sändaramatörer[/url:st8r4jga]

Prata inte med hat i munnen!
Mer
12 år 2 månader sedan #468794 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Amatörradio?
Inwatto, min ena svåger var igång med amatörradio flitigt på 70-talet. Han och min syster bodde då i andra lägenheten på ovanvåningen på mina föräldrars villa och han sysslade med amatörradio och hade en stor riktbar antenn på taket. Han hade kontakt och fick QSL-kort ifrån bland annat kung Hussein från Jordanien. Han sände både på morse där han hade en halvautomatisk nyckel, som han enkelt förde antingen åt vänster eller höger.Han sände även med röst. Hans sändare på kortvågen var på 1000 watt och hans jobb innebar, att sälja elektronik. I slutet av sitt aktiva jobbliv var han över i bland annat Estland, Lettland och Litauen som säljare.

Han har numera gått i ålderspension och jag vet ju inte om han ännu har kvar sina gamla grejer.
Jag kommer ej ihåg vad hans anropssignal var.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 2 månader sedan #468797 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Amatörradio?
Kolla in Radio Tokholm och Radio Galen... :D
Mer
12 år 2 månader sedan #468932 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Amatörradio?
Här har ni radioamatören Fleksnes:

[youtube:3ugg7q7s]9sNdzf_U6zE[/youtube:3ugg7q7s]
Mer
12 år 2 månader sedan #469077 av Pe4r
Svar från Pe4r i ämnet Amatörradio?
Amatörradiohobbyn är inte på väg att dö ut vad jag vet, idag finns det många gamla radiorävar som började tidigt men finns även många unga, för några år sen hade vi Sveriges yngsta radioamatör här uppe i Sollefteå eller Skellefteå tror jag,
en tjej på 13 år, henne pappa var ham radio operator så det vart väl automatiskt att hon hängde på på en kurs.



Jag ska försöka ta certet också hoppas jag och fördjupa mig, kanske bli riktig duktig på denna teknik, bilmotorer är nått jag inte klarat av men det här med radio kanske är lite enklare om man har tur.


Finns radio även för datorer och internet [url:324b8vtg]http://www.freeradionetwork.nl[/url:324b8vtg]
Sen är det ju så att med internet kan radion utvecklas ännu mer på alla möjliga sätt,
du bygger en egen radio,kopplar in den på datorn så ser du på skärmen frekvenser o annat, så det är nått man kan komma väldigt långt på faktiskt.