Kreativitet?

Mer
5 år 9 månader sedan #1073542 av Bomb
Kreativitet? skapades av Bomb
Hej på er!

Undrar lite över krrrreativitet och sjukdom och/eller medicinering. Hur har ni det?

Jag känner att min kreativitet är saftigt hämmad sen jag började medicinera för två tusen år sedan. Det är komplicerat för å ena sidan är jag relativt frisk tack vare medicinen och kan fokusera på vad jag skriver, men det jag skriver är värdelöst. Å andra sidan galen i pannkakan men överkreativ, och kan inte få ett ord på pappret. Hm?
Mer
5 år 9 månader sedan #1073544 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kreativitet?
Har slutat måla och spela dragspel. Viska tar all min tid.
Mer
5 år 9 månader sedan #1073554 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Kreativitet?
Jag är kreativ och har medicin sedan länge. Det var olika typer av medicin som tog bort delar av mig t.ex. zyprexan. Det var främst energin som försvann med den. Har en kompis som är bipolär som beskrev skillnaden med att vara med eller utan medicin som att han inte behövde sitta uppe dagar och nätter för att vara kreativ. (Ett element i kreativitet är att man måste spotta ur sig så många ideer som möjligt. En annan är att kunna avgöra vilka ideer som är bra). För övrigt beskrev han det du säger. Att man offrar driv och mängden ideer för fokus och genomförande.

Det jag menar är att jag fortfarande kan spela gitarr och utvecklas då jag inte har en monster medicin längre. Jag ligger på ett mellanting men det får andra konsekvenser. T.ex. att jag har svårt att kommunicera mina ideer osv.

Genomförande vs tankespriddhet egentligen.
Mer
5 år 9 månader sedan - 5 år 9 månader sedan #1073555 av memphis
Svar från memphis i ämnet Kreativitet?
Jag har skrivit hundratals dikter. Kanske 3 av dem är bra. Så jag är bara glad att medicinen sållar bort det mesta. Men då är jag ingen supertalang som går till spillo. Skrev mest för att det var skoj. Nu är det nere på ett minimum, ca 2 dikter om året. Men jag får utlopp för kreativitet på andra vis. Att inreda ett rum, fixa håret osv är också kreativitet. Sköta om krukväxter är också kreativitet. Laga mat också. Det finns hur mycket kreativitet som helst, behöver inte vara skapa bilder eller texter.
Last edit: 5 år 9 månader sedan by memphis.
Mer
5 år 9 månader sedan - 5 år 9 månader sedan #1073567 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Kreativitet?
När jag är kreativ är det i allmänhet så att jag är i ett nära förestående insjuknande i psykos, det är i det närmast ett maniskt tillstånd och det jag vill göra då är att i huvudet ser jag många uppfinningar i skallen jag konstruerar dem i skallen men jag kan inte rita upp dem, men rent verbalt kan jag hjälpa en tecknare att rita upp det jag kommit på.


Rent allmänt, psykosvarning

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 9 månader sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 9 månader sedan - 5 år 9 månader sedan #1073572 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Kreativitet?
Spännande Nissegossen. Jag uppfattar att kaotiska känslor ger upphov till kreativitet.
Man brukar skilja på processen i hur man fungerar. kreativitet är ofta splittrad och mycket på en gång (allt på en gång) medans en lugn och metodisk person kan ta saker steg för steg. En föreläsning om inlärningsprocessen och fallenhet för olika typer av processer beskriver en spatial helhets typ som mer kreativ än den verbale metodiske sequentielle.

Intressant hur som helst är att man kan betrakta musik som en emotionell process snarare än en logisk process men att det kräver en vis teknik för att kunna aktualisera.
Last edit: 5 år 9 månader sedan by Klanggedin.