studiebidrag

Mer
17 år 1 månad sedan #71915 av Turbotont
studiebidrag skapades av Turbotont
okej, mina föräldrar är aaaaningen jobbiga. de säger att jag MÅSTE hjälpa till hemma för att jag ska få mitt studiebidrag. gör jag inte det så behåller dom pengarna. jag och mina kompisar gillar inte det här, så jag undrar om någon har något tips på vad jag kan göra... FÖRUTOM att droga ner dom el. dylikt.

P.S. jag hade förstått om det hade varit barnbidraget, men nu är det inte det...
D.S.
Mer
17 år 1 månad sedan #71924 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet studiebidrag
Du får faktiskt hjälpa till med hushållet, med städ tvätt och matlagning!

Är det för mycket begärt att du gör rent och städar och inhandla maten?

Det är en väg att gå i din uppfostran! du tjänar ju inga egna pengar, så varför skulle de dig pengarna? Du har inte själv förtjänat dem!

Gör som de säger i fråga om att hjälpa till hemma!

Bor du i Slarafen landt? (Du får söka på tyska om det)

Tror du att stekta sparvar flyger in i din mun frivilligt?

Jag ser det som bara naturligt att de skolar in dig i vuxenlivet! :fiol :rolleyes:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 1 månad sedan #71925 av Turbotont
Svar från Turbotont i ämnet studiebidrag
jo jo, jag HJÄLPER till i hemmet, det är bara det att om jag glömmer bort det så får jag inget. dessutom gör jag ju det jag MÅSTE för att få pengarna, nämligen att gå i skola.

ifall de glömmer att göra något blir ju inte de av med lönen, eller hur?
Mer
17 år 1 månad sedan #71930 av Geta
Svar från Geta i ämnet studiebidrag
Det kan vara bra att vara litet inskolad på hemsysslor vid flyttning till eget boende.
Att laga sin egen mat och tvätta sina egna kläder m.m.
Annars kan det bli chockartat, vad mycket plock det är i ett hem.

Särskilt när man har negativa symtom och inte har förmåga att få något utfört.
Men vad jag hittills läst så har du inte såna problem.
Mer
17 år 1 månad sedan #71933 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet studiebidrag
Nu vet jag ju inte vad dina föräldrar har som yrkesval!

Men det finns arbeten under ansvar! Viktiga arbeten där man inte gör fel på grund av att man glömmer!

Det kan rubriceras som oskicklighet i arbetet! Till och med som försumlighet!

De kan i så fall både stå som ansvariga och kan till och med bli betalnings skyldiga för det de åsamkar!

Detta är en realitet i vuxen världen!

Jag har också ett ansvar som vuxen trots att jag inte jobbar!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 1 månad sedan #71937 av Turbotont
Svar från Turbotont i ämnet studiebidrag
okej, vi tar om detta från början. de förlorar inte lönen om de glömmer bort att göra något - hemma! .? ok?
bra! jag går i skolan och gör det jag måste där för att mina FÖRÄLDRAR ska få hem mina pengar. jag vet dessutom vad som måste göras när jag väl flyttar hemifrån, så jag ogillar att de övertar MIN lön som en extra inkomst. :( . skulle detta inte vara ett faktum, så skulle jag hjälpa till mer självmant eftersom jag inte känner mig tvingad eller hotad till att arbeta.