Finns det änglar och demoner?

Mer
13 år 2 månader sedan #369512 av Zoidar
Finns det änglar och demoner?

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 2 månader sedan #369517 av tekopp
Ja de finns men man kan inte endast utgå från en religiös text utan man måste utgå från erfarenheter eller åtminstone andra skrifter.

Riktiga änglar är lite speciella. När de gör sig kända pratar de inte bara med dig i örat utan de visar sig i det fysiska, alltså lyser upp hela rummet och talar rakt ut ur luften med en behaglig röst vilket kräver mycket energi. Du behöver inte vara medial för att få kontakt med en ängel. Det finns många varelser som utger sig för att vara änglar men dessa är ofta vanliga andar. Mystiker brukar hävda att riktiga änglar är väldigt speciella och endast ett fåtal har kontakt. Ofta brukar det handla om väldigt viktig vägledning eller bara "Vi är här, du är viktig för oss!".

Demoner är hierarkiska andeväsen som ofta har kontroll över massa andra andar i hierarkin. Vissa kan nog vara fallna änglar men jag tror det finns många andra typer. Demoner härstammar från en annan dimension och brukar ofta kallas upp av magiker. De ger sig oftast inte på dig själv utan de torpederar mindre väsen vilka kan vara ganska obehagligt i sig. Utseende skiljer men vanliga former är gargoyle, gollum och tunna reptilliknande varelser. En av de största magikerna som arbetade med demoner var kung Solomon. Demoner strider inte bara mot människor som kristendomen säger utan de strider sinsemellan. De besitter ett högre medvetande, intelligens och är mycket svåra att ha att göra med. Demoner ska vad jag hört älska att förstöra för kristna som är starka i tron men jag vet inte hur vanligt det är. Vad jag har hört så är riktig demonisk interkation med människor ganska ovanligt. Stora demoner som nämns i Lesser Key of Solomon är ex Belial, Bael och Asmodai. Vissa demoner kan döda människor på fläcken utan problem men det är ganska sällsynt. De är i vilket fall som helst extremt farliga och bör undvikas till varje pris. Katolska och ortodoxa kyrkan utför riktig exorcism. Det värsta jag har hört men jag vet inte om det är sant är att efter döden kan din själ fångas upp av demoner och sedan föras in till deras dimension. Där hålls sedan själarna i klungor och försätts sedan i slaveri under.

Endast tro hjälper oftast inte särskilt mycket mot de negativa varianterna utan det behövs mer specifika åtgärder (magi, salt, oljor, stenar, kristaller, rökelse, magneter, svavel, skyddsymboler, ritualer) . Det bästa är vad jag brukar kalla för livvakter alltså någon form av stark ande (en ängel kanske) som håller de på avstånd.

Men änglar och demoner är en så liten del av andevärlden. Det finns även ex elementarer, utomjordingar (både från detta universum och från paralella universum), älvor, insekter, larver, succubi, poltergeist och djur (poweranimals ex).

Heja Karl XII!
  • Besökare
  • Besökare
13 år 2 månader sedan #369521 av
Svar från i ämnet Finns det änglar och demoner?
Glöm inte tomtar och troll.
Mer
13 år 2 månader sedan #369596 av saara
Ja, det finns både änglar och demoner. Bibeln säger så.
Mer
13 år 2 månader sedan #369600 av Admin1
Det finns en gammal mycket intressant tråd om änglar:
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=6&am...c.php?f=6&t=6066 [/url]<!-- l -->