Min släkting + jul=?

Mer
8 år 4 månader sedan #790786 av sodergardfia
Ska fira jul med familjen och min släkting (som jag skrivit om förut) hemma hos morfar. Fasar lite för min släkting är extremt explosiv i humöret och är mycket paranoid. Rädd för att det skall bli bråk och dålig stämning, då mamma och släktingen ofta ryker ihop och mamma får agera verbal slagpåse.
Släktingens son dog nyligen en tragisk död då läget är väl extra känsligt nu.

Min fråga är: hur handskas man med en paranoid och aggressiv person som lider svårt?
Väldigt svår fråga förstås.

Hur hanterar man paranoian? Inte spela med men inte säga emot helt? Eller????
Mer
8 år 4 månader sedan #790860 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Min släkting + jul=?
Ursäkta, men måste du spendera julen där? Där verkar bli en ganska påfrestande jul och du måste också tänka på ditt eget mående. Gör som jag; spendera julen själv med dig själv.
Mer
8 år 4 månader sedan #790940 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet Min släkting + jul=?
Jag måste nog följa med men vi KANSKE drar oss ur mamma och jag. Men det kan såra släktingen tror jag...
Mer
8 år 4 månader sedan #791160 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Min släkting + jul=?
Det gäller att inte säga emot, men heller inte säga att paranoian är rätt. Ofta är det meningslöst att säga att det är fel för personen tror ändå på att det är rätt. Det brukar nästan alltid vara så vid vanföreställningar att de är omöjliga att motbevisa. Det kan vara bra att plocka bort alkoholen ur firandet för det kan förvärra paranoian säkert. Sedan inte prata om paranoida saker. t.ex igår var jag förföljd av en man på gatan osv. Utomjordingar, SÄPO, brott osv.
Mer
8 år 4 månader sedan #791265 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet Min släkting + jul=?
Tack Admin1!
Det är som du säger. När mamma har sagt emot har det bara blivit bråk!
Mer
8 år 4 månader sedan #791349 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Min släkting + jul=?
Säg åt din mamma att går inte att säga emot honom, eftersom han är sjuk för han blir bara sjukare.