Fru till kaos

Mer
7 år 9 månader sedan #851351 av mocheba
Fru till kaos skapades av mocheba
I över ett halvår har jag kämpat, jag har själv börjat må dåligt på grund av min livssituation.
Min man föll pladask i februari 2016 med vaneföreställningar och en vilja att vägra ge hän att det han fått för sig icke var sant.
I mars efter vi kuskat fram och tillbaka till akut psyk var vi tvungen att ge honom tvångsvård där han fick ultimatum skilsmässa eller hjälp. Han valde hjälp.
Men läkarna har just inte gjort något bra jobb, nu 6 månader senare står vi på samma ruta. Han har ingen vilja, vill bara sova, bara säger saker för stunden som låter bra, och nu det senaste vi upptäckt att han kommer inte ihåg vad han pratat med oss om. Han ljuger även hela tiden.
Jag vet inte hur länge jag skall klara detta, han fick åter åka in i tisdags och läkarna ville då lägga in honom och de gjorde de.
De tror på lätt vaneföreställning och jag tänkte då de sa det- hur fan ser då en svår ut? :O

Det är jag som blivit drabbad av alla hans vaneföreställningar och beteende- han tuggar som jag säger- och detta tuggande kan pågå som i måndags 12 timmar. Han blir att han ska ta på mig, sitta nästan i knät på mig- och jag får ren panik till slut- för det är det sista jag vill- att han är närmare än en meter i det sinnes-stadie.
Han har sjunkit till 5-6 års ålder och jag vet inte vad jag skall göra.

Människor frågar mig gång på gång hur orkar du. Ja, jag gör det inte egentligen men jag försöker.

Har någon råd vad jag kan göra (testat allt från att bli arg, ledsen, glad osv men inget reagerar han på för "jag vill bara som han säger" är vinnaren)
Tror ni han någonsin kommer bli sitt gamla jag?
Fått höra att de som fallit tillbaka i ålder inte kommer tillbaka som vuxen igen och det skrämmer mig.
Mer
7 år 9 månader sedan #851353 av Geta
Svar från Geta i ämnet fru till kaos
Hej och välkommen!

Förstår att du har det jättejobbigt. Det låter inte som någon typisk schizofreni.
Det verkar mer som demens.
Mer
7 år 9 månader sedan #851355 av mocheba
Svar från mocheba i ämnet fru till kaos
Läkarna säger konstant vanföreställning. Hur går man veta om det är demens? jag får ju ingen hjälp av någon Hur man ska agera, vart man ska vända sig för råd. En vän till mig tipsa om denna sida för mycket om min man stämmer in tyckte han.
Mer
7 år 9 månader sedan #851360 av Geta
Svar från Geta i ämnet Fru till kaos
Han borde inte tappa minnet vid vanföreställning. Dessutom borde han inte
regrediera till barnstadiet. Flera undersökningar behövs.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
7 år 9 månader sedan #851362 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Fru till kaos
Ja, Admin har författat en självhjälps-bok som finns överst på första sidan! Din man verkar vara väldigt dålig nu, så jag undrar om det hjälper honom, men det kanske hjälper dig?
Ja, det är ganska vanligt att man börjar regrediera innan sjukdomen kommer, men nu kom allt på en gång, men för min del tror jag det är ngt annat än demens för den kommer smygande precis som schizofreni också men det är lite mer pang bom där. Men han blir vuxen igen men inte på samma sätt tyvärr. Det sker en personlighetsförändring, så du kanske får lära dig att älska en ny man?

Vars är världen på väg?
Mer
7 år 9 månader sedan #851419 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fru till kaos
Mer information krävs. Hur gammal är din man? Vilka mediciner har han? Vanföreställningssyndrom finns med enbart vanföreställningar, men drabbar mest kvinnor. Psykoser förekommer vid schizofreni, schizoffektiv, vanföreställningssyndrom, bipolär och vid djupa depressioner.