Bekymrad över framtida försörjning

Mer
13 år 6 månader sedan #345034 av Kutenai
Har nästan bara pluggat hela mitt liv förutom något sommarjobb jag haft. I och för sig gick jag ut gymnasiet med ganska bra betyg och har även några års univeritetsstudier bakom mig, dock utan examen. Sedan jag blivit sjuk ett antal gånger har jag bestämt mig för att lägga studierna åt sidan ett tag. Det funkar inte att bli psykotisk mitt i en termin, vara borta en månad och sedan försöka komma tillbaka.

Så nu går jag och klurar på vilken typ av försörjning som skulle kunna passa mig i framtiden. Jag tror att något "projektliknande" vore mest lämpligt. T.ex. att författa. Dessvärre är jag inte särskilt duktig på att skriva. Det kan ju dock bero på att jag inte läser särskilt mycket romaner utan mest andra texter. Att översätta (från engelska eller franska) eller att korrekturläsa skulle kunna vara något, men för det krävs nog att man har en examen vilket jag ju inte har.

Jag skulle kunna lära mig mer om börsen, aktier och fonder. Jobba ihop ett kapital och sedan investera för att (förhoppningsvis) få avkastning.

Starta ett eget företag kanske, men inom vad?

Kan tänka mig att det finns andra här med en liknande problematik. Har ni några idéer eller förslag på vad man då kan ha som arbete?
Mer
13 år 6 månader sedan #345045 av Inwatto
Inte helt seriöst förslag kanske, men vad sägs om Pizzabud i Japan[/url:37jnyevo]?

Prata inte med hat i munnen!
Mer
13 år 6 månader sedan #345067 av Nissegossen
:rotfl

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
13 år 6 månader sedan #345076 av Inwatto
Nå, seriöst, så har jag själv funderat över vad jag skulle kunna göra nu. Jag provade att skriva en bok, men det blev bara ett bokmanus. Den blev så pass medioker, så jag hade inte kunnat försörja mig på att vara författare. Tror också det är svårt att hitta pengar i den branschen. Det är nog sällan författare lever på sina skriverier, även om undantag finns.

PC-support kanske kan vara något? Det blir ju fler och fler som är beroende av internet och att datorn funkar. Fast, haken är ju att fler och fler har små, bärbara maskiner som lätt kan lämnas in "över disk". Hur många har råd att ha en privat-instruktör?

Under tiden du har ett jobb kan du kanske göra pengar på börsen. Det går nog att kombinera. Tror man behöver studera marknaden länge för att bli bra på det, dock. Har inte själv försökt bli day-trader (heter det så?) men tänkt tanken.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
13 år 6 månader sedan #345084 av Geta
Admin brukar föreslå tidningsbud som ett sätt att försörja sig på.
Om man inte är mörkrädd och har svårt med kommunikationen med
andra människor, så kan det vara ett idealiskt jobb. Min granne
har ett sådant arbete och jag hör hur hon smyger ut mitt i natten
Mer
13 år 6 månader sedan #345091 av Isa-Alise
Bli cirkelledare på ett studieförbund. Du kan nog mycket om du läst på universitetet. Du borde kunna leda studiecirklar i olika ämnen.