Ersättning från försäkringsbolag pga schizofreni

Mer
18 år 7 månader sedan #23707 av Abzu
I dag fick jag efter ett halvårs utredning besked från Folksam att jag får ersättning på min olycksfalls- och sjukdomsförsäkring för barn och ungdomar för att jag fått diagnosen schizofreni.
Tydligen anses schizofreni vara en invalidiserande sjukdom och jag skall få 20% av ett basbelopp för perioden 020524-051231. Det är en tämligen stor summa pengar, åtminstonne för en fattiglapp som jag.

När jag skickade in sjukdomsanmälan hoppades jag på att få ut några tusen för att täcka konstaderna för min senaste inläggning, det var allt. Jag hade ingen aning om att jag kunde få pengar enbart för att jag är sjuk, men det kan man visst om man har en sådan här försäkring.
Dessutom kommer Folksam att utredan min invaliditet ytterligare år 2008 och göra en bedömning om jag får rätt till något engångsbelopp. Vad det innbeär vet jag inte riktigt iofs.

Nu undrar jag om det är fler här som fått ut försäkringspengar på detta sätt?
Fast det är kanske inte så vanligt att man har denna typ av försäkring. jag har det tack vare mina föräldrar som tecknade den när jag var barn.

/// en konfunderad Abzu
Mer
18 år 7 månader sedan #23714 av Fredrik
Grattis säger jag! Hoppas pengarna kommer till användning. Väldigt glädjande att pengar betalas ut för den här sjukdomen tycker jag.
Mer
18 år 7 månader sedan #23717 av Abzu
Tack antar jag : )
Det känns lite konstigt på nått sätt... Fast med tanke på hur dyrt det har varit för mig att vara sjuk och kommer att fortsätta vara dyrt med medicin och läkarbesök, så kommer ju pengarna väl till pass.

Äntligen kan jag ha ett litet sparkapital igen!
Som jag hade innan jag blev sjuk och jag kommer ha råd med nya kontaktlinser.

Det känns så fel att känna att ett sparkapital - pengar- är en sån trygghet, men det är det ju.
Mer
18 år 7 månader sedan #23723 av CrazyGirl
Ungefär vart tredje år har jag fått en stor summa pengar från Folksam. Jag är också schizofren.
Har varit sjuk i 6 ½ år, så två gånger har jag fått pengar.
Jag är idag 26 år.
Nu i höst fick jag min andra omgång med pengar. På mötet med Folksam sa dom att "Det här är det lilla vi kan göra som plåster på såren". Fast så lite tycker jag inte det var.. Det handlar om mycket pengar.
Mer
18 år 7 månader sedan #23745 av Nissegossen
Jag har en AGS försäkring genom en arbetsmarknads försäkring, genom LO.

Facket har avstått löneutrymme för denna försäkring för sina medlemmar.

Grejen är den, att om du är berättigad till denna ersättning kan man få ut den retroaktivt. Jag får cirka något över 2000 kr i månaden. Skattefritt!
Om du får ut den så får du på exempelvis 10 år över 200 000 kr om du är berättigad till den.

Jag vill rekommendera alla att se över sina försäkringar, för det kan finnas pengar att hämta.

Kolla med Facket och försäkringsrådgivaren där.

Annars kolla överhuvudtaget in alla försäkringar. Är du ung fråga om dina föräldrar tecknat någon försäkring för dig som barn.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 7 månader sedan #23752 av Admin1
helt otroligt hur viktigtdet är att ha koll på allt sånthärt, jag har det inte så de blåser mig, skitsamhälle!