Vår livslånga fattigdom

Mer
12 år 7 månader sedan #434938 av Bosse
Kamrater! Ett dilemma för oss med själverfarenheter är en s k livslång fattigdom.

Säg att man insjuknar, som tonåring. Under sjukhusvisstelse är ofta inkomsten, ekonomisk bistånd (socialbidrag). Sen skrivs man ut. Man ansöker då om och får sjukersättning (sjukpension), eftersom man inte klarar av ett arbete,tyvärr. Då får man en summa i efterskott, för mellanskillnanden sjukersättning minus den summa som har fått dess för innan från socialkontoret. Den summan kan tyckas vara stor typ 20.000 SEK. Då vi oftast tar steget och flyttar in i eget boende, typ rn mindre hyreslägenhet. Pengarna på kontot går oftadt åt för möblemanget, en TV-apparat o s v.

Sen är det lite grann att "leva som fattig" resten av livet. För även om ekomomin går runt för det nödvändiga i ens liv. Men och åter men bör verkligen just vi inte kunna göra en utkandsresa, köpa några s k sällanköpsvaror, typ dator m m?

Mitt förslag är att vi som är intressepolitisk aktiva i t ex RSMH, bör pårverka politikerna, så att det skall finnas speciella fonder för oss för då kanske TVn är förbrukad. Systrar och bröder vi måste kämpa och åter kämpa för våran rätt som andra människor i det svenska samhället!
Mer
12 år 7 månader sedan #434940 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vår livslånga fattigdom
Dator, tänder, TV och glasögon brukar vara de stora utgifterna.
Mer
12 år 7 månader sedan #434943 av Jesus/magnus
utgifter är överkomliga

så länge man Tror....

John 8:31-32.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
12 år 7 månader sedan #434954 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Vår livslånga fattigdom

Geta skrev: Dator, tänder, TV och glasögon brukar vara de stora utgifterna.


I vissa fall även handikapphjälpmedel i mitt fall. En cykel och en soffgrupp kan också vara en stor utgift.

Vars är världen på väg?
Mer
12 år 7 månader sedan #434957 av Jesus/magnus
tja det är ju vad man prioriterar

/Satan

John 8:31-32.
Mer
12 år 7 månader sedan #434969 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vår livslånga fattigdom
Soffa kan man köpa på secondhand. Det har jag gjort. Säng kan också vara en stor utgift.