Ni som inte klarar att jobba

Mer
3 år 8 månader sedan #1275465 av smaland
En del klarar att jobba med psykossjukdom. Men ni som inte gjorde det som t ex har sjukersättning vad var det som gjorde att ni fick sluta jobba helt?
Mer
3 år 8 månader sedan #1275470 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ni som inte klarar att jobba
Finanskrisen i början av 1990-talet. Så många som möjligt skulle förtidspensioneras.
Mer
3 år 8 månader sedan #1275475 av memphis
Jag var arbetslös när jag fick min psykos. Hade en praktik på en skola. Sen när jag blev sjukskriven sa arbetsgivaren att jag inte skulle komma tillbaka mer. Jag hade många positiva symptom och vanföreställningar som jag inte kunde dölja. Så gick det till.
Mer
3 år 8 månader sedan #1275481 av krokus
Svar från krokus i ämnet Ni som inte klarar att jobba
Jag studerade på 25% och hade 75% aktivitetsersättning. Jag blev utsatt för ett övergrepp och insåg att jag inte skulle klara av studierna. Ansökan om 100% aktivitetsersättning beviljades kanske tre månader senare.

När jag fyllde 30 övergick aktivitetsersättningen till sjukersättning.
Mer
3 år 8 månader sedan #1275567 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ni som inte klarar att jobba
Att jag slutade jobba berodde på att min arbetsgivare ville att jag skulle jobba på ett mindre privat företag. Jag ville inte ha det jobbet, så jag sjukskrev mig istället. Det privata företaget ville att jag skulle jobba där.
Mer
3 år 7 månader sedan - 3 år 7 månader sedan #1286821 av Maxjohan1983

Geta skrev: Finanskrisen i början av 1990-talet. Så många som möjligt skulle förtidspensioneras.

Admin1 skrev: Att jag slutade jobba berodde på att min arbetsgivare ville att jag skulle jobba på ett mindre privat företag. Jag ville inte ha det jobbet, så jag sjukskrev mig istället. Det privata företaget ville att jag skulle jobba där.

Varför förskönar ni att det blev förtidspension. Är ni alltså inte sjuka?

Jag var i Thailand när tusnamin slog till och där var jag psykotisk både innan och efter den. Två veckor efter att vi kommit hem från Thailand fick jag en till psykos som varade i kanske ett år med påtaglig paranoia och vanföreställningar. Först in på ett korttidsboende för psykos och sedan boende med aktiviteter under två år. Återhämtade mig helt och hållet. Men sedan blev den andra stora psykosen mycket kraftigare och nu lever jag med demens.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Last edit: 3 år 7 månader sedan by Admin1.