Varför så trött ?

  • Trötter
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19163 av Trötter
Varför så trött ? skapades av Trötter
Varför sover jag så mycket, 14 timmar per dygn ?
Jag går och lägger mig vid 21:00 ungefär och vaknar 10.30-11.00.
Visserligen är min tillvaro sån just nu att det bästa är att få gå och lägga mig.
Dagarna är bedrövliga så fort jag öppnar en tidning (via internet) eller ser på tv tycker jag allting har med mig att göra. Det är så hemskt och jag blir så orolig. Så jag tänker att imorgon blir det bättre, men det blir inte bättre. Jag känner mig nästan som en gående sändare där allt ska gå via mig först. Så men tanke på det är det ju bra att jag sover, men varför blir det så ?
Mer
18 år 9 månader sedan #19166 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet Varför så trött ?
Jag sov också väldigt mycket i början när jag var sjuk. Sedan minskade sömnbehovet även om det fortfarande är större än när jag var frisk på grund av min Zyprexamedicin. Det blir oftast bättre. Håll ut!
  • Trötter
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19168 av Trötter
Svar från Trötter i ämnet Varför så trött ?
Jag har fått disgnosen schitzofren nu och faktiskt så känns det rätt så bra med det. Man kan hantera det bättre fast det kan vara svårt ibland. Speciellt när man kan bli så övertygad om att man tex blir förföljd av både det ena och det andra och att det därför är helt tokigt att stoppa i sig pillren för att försöka få bort det sanna och riktiga.
Då kan man bli hur tossig som helst. Man har svårt att göra vägvalet till att ta pillren eller att kasta dem, för vad är det riktiga ?
Jag får nozinan och imovan till natten och tar dom vid ungefär 20:45 så att jag får gå och lägga mig så man slipper dessa "spöken".

Jag har också brusningar i öronen och några konstiga knäppningar, likt små plåtbitar som kastas mot varandra emellanåt. Förut trodde jag det var tinnitus på väg. Men det kanske är sjukdomen.
Jag får också som en ljusdroppe som rinner över ögats ytterkant. Har tidigare kollat om det var något ögonfel, men de hittade ingenting. Det kanske också hör till sjukdomen.
Någon som har likadant ?
  • Trötter
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19173 av Trötter
Svar från Trötter i ämnet Varför så trött ?
Jo, jag försöker låta bli att sova på dagarna för att inte få en bakvänd sömnrytm. Det hade jag ett tag förut då jag gick och la mig på eftermiddagen för att kunna gå upp tidigt på morgonen som då var min bästa tid på dygnet. Men framåt 12 tiden blev det sämre och sämre.
Så på den punkten är det bättre nu, att gå och lägga sig vid 21:00 tiden. Man känner sig inte fullt så avig i sig själv.
Det värsta för mig är nog att jag tar åt mig nästan allt. Jag har varit inblandat i nästan allt som händer ute i världen men kanske mest i Sverige den senaste tiden. (enligt mig själv) Det är som händelser sker i mitt vardagsrum ungefär. Där jag är huvudpersonen.
Helt tokigt, jag vet. Det är så man funderar kring om det faktiskt finns ett större väsen någonstans.
Mer
18 år 9 månader sedan #19174 av stefan
Svar från stefan i ämnet Varför så trött ?
Hej, jag tror att medicinen kan medföra att man sover mer. Det sägs att man bearbetar information när man sover och kanske får man också ett större sömnbehov p.g.a. alla intryck man tar in när man är "gränspsykotisk". I mitt fall verkade inte medicinen tillräckligt bra för att jag skulle kunna sova tillräckligt. Hellre att man sover lite för mycket under en kortare period än att man sover för lite.

Det där med att sluta ta sin medicin har jag egen erfarenhet av. P.g.a. detta åkte jag helt i onödan på ett andra skov, vilket var mycket obehagligt. (Har skrivit om det här i min dagbok)Tror inte jag slutade p.g.a. att jag inte insåg vad som var verkligt. Det handlade nog mer om att jag kopplade tagandet av mediciner med att vara sjuk och det ville jag ju inte vara. I ett senare skede handlade det dock om att jag inte visste vad som var verkligt.(trodde att allt var verkligt)

Jag har haft brusningar, pip, och knäppningar i öronen. När jag gjorde lumpen råkade jag vid en skjutövning ut för en hörselskada så i mitt fall är det fråga om tinnitus, men jag tror att man kan börja höra olika ljud p.g.a. sjukdomen. Tinnitusen blev också värre när jag blev sjuk. Nu när jag är lite bättre hör jag nästan inget längre.

Jag har haft en del synhallucinationer. Inte så många men ändå jag vet vad det handlar om. Kanske kan det du beskriver hänföras till denna kategori. Jag kommer ihåg att jag såg ett ljusskimmer runt en del människor som hade en speciell betydelse i den verklighet som jag levde i när jag var psykotisk.

Det är oerhört jobbigt att helatiden vara i händelsernas centrum, så du har mina sympatier. Hoppas att den känslan går över med tiden, som det gjort för mig.
  • Trötter
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19177 av Trötter
Svar från Trötter i ämnet Varför så trött ?
Hänsyftningsparanoia, vad är det och hur yttrar sig det ?