Personer med schizofrenigener söker sig till tättbefolkade områden

Mer
5 år 9 månader sedan #1069782 av Admin1
"I alla 4 icke-kliniska kohorter var den genetiska risken för schizofreni förknippad med ökad befolkningstäthet i bostadsadressen utöver vad som kan förklaras av områdets socioekonomiska status", skrev forskare. "Våra resultat visar att den geografiska fördelningen av den genetiska risken för schizofreni inte är enhetlig och att deltagare med högre genetiska risknivåer lever i områden med högre befolkningstäthet över vad som förväntas av en slump."


www.psychcongress.com/article/does-incre...-adults-urban-living
Mer
5 år 9 månader sedan #1069792 av Geta
Jag är mindre rädd, när jag bor i ett tättbefolkat område. Skulle inte vilja flytta tillbaka till landsbygden.
Mer
5 år 9 månader sedan #1069798 av Nissegossen
Är inte rädd skulle gärna bosätta mig i ett mindre samhälle. eller rent av i skogen.

ett samhälle där man visste allt om alla

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 9 månader sedan #1069960 av Cosmos
Jag är en stadsmänniska. Bodde för några år sedan på landet i åtta månader och blev skogstokig. Inte så det krävde vård men ändå ingripande av vakter lite nu och då. Körde även bilen av vägen och hamnade i skogen, nästan helt utan skador. Utan bil började jag ta sjuktaxi för 100 spänn resan (billigt) titt och tätt. Jag brukade åka till akuten och klaga på ont i hjärtat och blev liggande där över natten. En gång brydde jag mig inte om att anmäla mig utan smet in på röntgen bakvägen där jag lade mig och sov på en brits. Men vakterna kom förstås och slängde ut mig mitt i (vinter)natten. I brist på annat gick jag och kände på bildörrar tills jag hittade en olåst bil som jag via Flashback försökte tjuvkoppla. På något sätt överlevde jag den natten tills stationen öppnade kl 5.
Mer
5 år 9 månader sedan #1069966 av Geta
Det är så dåliga kommunikationer på landsbygden, så det är bättre att bo i tättbebyggt område. Där finns alla serviceinrättningar. Man kan behöva ha mycket kontakt med sjukvård och apotek.
Mer
5 år 9 månader sedan #1070030 av Admin1
Schizofrenin märktes tydligt på 1800-talet, när folk började flytta in till städerna. Det kan vara så att schizofrenigenerna vill bo tättbebyggt och tryggt, men det kan också vara så att stressen där utlöser schizofrenin, så det kan finnas två olika effekter, som gör schizofreni vanligare i städer.