Har jag schizofreni?

  • Anonym
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 1 månad sedan #192149 av Anonym
Har jag schizofreni? skapades av Anonym
Tja jag kan höra röster i mitt huvud när jag läser en person som läser texten eller har tråkigt men jag kan kontrollera dom typ göra så dom säger nåt annat eller stoppa dom och dom säger inte dumma ord det är typ som om jag har hört nåt roligt så spelas det upp i hjärnan typ en låt eller en röst
min mormor har diabetes kan det ha nåt med det att göra? läste nåt om det och har haft ett tonisk kloniskt tror jag epilepsi anfall när jag var 5 år men jag har inte haft mer epilepsi anfall
och ibland när jag inte har ätit ordentligt så får jag krypningar i kroppen som 1 miljon myror kryper på mig först kan det börja i handen och sen blir det värre men det slutar när jag äter eller rör på mig och mamma tror att det är att jag har brist på nån vitamin hjärn brist eller nåt
är 13 gick in i puberteten när jag var 12
har jag schizofreni?
Mer
15 år 1 månad sedan #192155 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har jag schizofreni?
Hej Anonym, 13 år!
De flesta kan nog höra röster och musik i huvudet om de
anstränger sig.
Det är sällsynt att schizofreni börjar så tidigt som vid din
ålder.
Schizofreni brukar inte börja med diabetes utan diabetesen
beror ofta på att man äter för mycket och rör sig för lite
när man är deprimerad.
Har du någon att prata med om de här frågorna annars kan
du återkomma till Viska om det är något mera som du
undrar över.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 1 månad sedan #192164 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Har jag schizofreni?
Jag försöker tänka mig in hur det var när jag var 13, men det var andra tider då, så det blir nog kanske lite orättvist att jämföra på det här sättet.

Men jag kände mig som inne i en bubbla, har jag kommit underfund med om. Jag visste inte varför jag inte fick ngn riktig kontakt med ngn. Allt flöt på automatiskt. Men jag tror misstänksamheten var större mot det annorlunda uppförandet då, än vad det är nu.

Jag minns inte om jag hörde röster då? Men det var en naturlig del av mig. Det som jag uppfattade som ovänlig blev en del av mig. Var faktiskt mer irriterad än vad jag är nu, och det skapade min ensamhet.

By the way anonym välkommen hit, det är en trettonårsgräns här, men du låter ganska mogen för din ålder. Men jag tror inte du ska grubbla så mycket på sjukdomar nu, försök vara barn så länge du kan.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 1 månad sedan #192166 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Har jag schizofreni?
Normalt brukar schizofreni börja i 20 års åldern. Innan man får röster brukar skolresultat och arbetsprestationer försämras. Man brukar bli deprimerad och drar sig undan från sällskap och är mest ensam i sitt rum.

Det räcker inte med röster för att få schizofrenidiagnos utan det krävs minst ett symptom till. Ofta finns det någon i släkten som har schizofreni också.

Det finns en typ av epilepsi, som kan ge röster bl.a. Den kallas för temporallobsepilepsi.

Varifrån kommer rösterna du hör - yttre eller inre? Vad säger rösterna till dig? Är det högljudda eller viskningar?
Mer
15 år 1 månad sedan #192184 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Har jag schizofreni?
Jag var själv mycket omogen när jag var i din ålder och mina hormoner sprutade ur öronen på mig. Först när jag var 24 blev jag varse att det inte var friskt inom mig och jag sökte frivilligt upp psykakuten.

Dock var jag mycket ung när jag uppfattade jag, att något påverkade mig och då var jag i 8 års ålder och jag minns det ännu, det var tankar som jag själv inte brukade tänka ens då.

Jag tog emot det mycket bekymmersamt och jag bara lade en liten notis om det. Jag har sett tillbaka på mitt liv som vuxen, då jag också har tänkte igenom hur jag mådde som barn och detta var bland de första tecknen på att någon som jag trodde försökte att tala till mig i mitt liv. Jag har dock ett väldigt klart medvetande om hur jag som liten 2-3 åring råkade ut för ett trauma som än idag präglar mig, men det berättar jag inte här

Jag tycker att du skall gå till skolsköterskan och be att få någon att prata med, gärna en utbildad psykolog eller någon annan, som har tystnads plikt och kan ta det här! Har själv haft psykolog hjälp under 5-6 år helt utan kostnad för mig genom sjukhus kyrkan på det sjukhus jag låg inlagd på och det är gratis att vända sig dit.

Min psykolog sade: Det är ingen fara så länge du kan prata om det.

Jag är själv 58 bast, så jag har levt länge nu, och kunde vara din farfar! :lol:

Kontentan är här att du du skaffar en vuxen att prata med över huvudtaget! Dessutom kan kanske den människan vara till hjälp som coach åt dig!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Anonym
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 1 månad sedan #192194 av Anonym
Svar från Anonym i ämnet Har jag schizofreni?
Admin1,

inre dom säger typ nåt jag har hört som är roligt och dom är ibland högljudda och ibland som en människa pratar