om diagnoser....

  • ilija
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 2 månader sedan #276122 av ilija
om diagnoser.... skapades av ilija
Tjena!

Om man misstänkt att man har psykos och träffat en psykolog 4 gånger och hon bedömmer att det inte rör sig om psykotisk sjukdom
kan man lita på att hon ej missat nått? Hon säger att jag talar sammanhängande när ja fråga
Mer
14 år 2 månader sedan #276156 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet om diagnoser....
Varför tror du att du har en psykos? Vilka är dina symtom/upplevelser?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 2 månader sedan #276167 av
Svar från i ämnet om diagnoser....
Typ känner inte igen mig i spegeln, främmandekänslor. Andra ja känner väl känns främmande och obekanta..
tankarna är alltid ett virvarr, nästan som man är åskådare till sitt röriga tankeliv.

Detta är väl det ja upplever jobbigast...
Det uppkom efter en stressig period, och kom ur en panikattack..

Mvh
Mer
14 år 2 månader sedan #276215 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet om diagnoser....
Psykos kännetecknas av vanföreställningar och hallucinationer. Det du beskriver liknar mest depersonalisation, som kan förekomma vid t.ex. ångest. Depersonalisation är en känsla av overklighet, och en osäkerhet på sin identitet. Den drabbade känner vanligtvis inte igen sin spegelbild. Den som har drabbats av depersonalisation beklagar sig ofta över att livet "känns som ett skådespel/en film, saker och ting känns overkliga, eller suddiga."
sv.wikipedia.org/wiki/Depersonalisation
Mer
14 år 2 månader sedan #276266 av Geta
Svar från Geta i ämnet om diagnoser....
Vid psykos har man bisarra vanföreställningar. Det innebär inte att man är
lite allmänt snurrig.
Mer
14 år 2 månader sedan #276321 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet om diagnoser....
Har man en psykos brukar man själv vanligtvis vara den sista som inser det. Oftast är det omgivningen som är de första som reagerar, medan man själv ofta tycker att man "äntligen fattat hur allt hänger ihop" eller något liknande.
Du verkar må väldigt dåligt och jag hoppas du kan få hjälp med dina känslor. Jag känner igen mig i dem, har nog känt så där ofta under perioder då jag haft mycket ångest och funderingar om mig själv och mitt liv. Utifrån människor jag träffat som mår väldigt dåligt så tror jag inte såna där upplevelser är särskilt ovanliga. Det är också ganska vanligt att folk som just inte har psykoser är oroliga för att de skulle ha en. Men devisen att så länge man tror eller är rädd för att bli galen är man det förmodligen inte stämmer nog rätt väl.
Så just psykotisk låter det inte som du är. Tror du kan lita på din psykolog på den punkten. Däremot låter det ju som att du mår dåligt, och det är nog så jobbigt.