Passivitet och låsning

Mer
9 år 4 månader sedan #708430 av sodergardfia
Jag vet inte om jag har rätt att kalla mina symtom negativa symptom, men jag väljer ändå att skriva det här.
Min kurator och min läkare tycker att jag varit gränspsykotisk, men jag vet inte riktigt.
Under den eventuella gränspsykosen har jag känt mig bunden till händer och fötter, blockerad från att kunna göra normala saker. Jag behövde samla mig rejält för att resa mig från sittande ställning eller göra olika moment. Mitt närminne är starkt försämrat så jag glömmer moment jag utfört och måste dubbelkolla. Det blir som att några minuter raderas ur minnet.

Jag har hört att Zeldox tar bort negativa symptom. Men jag har inte tagit Zeldox på kanske ett år. Nu har jag zyprexa och abilify, och det känns faktiskt bättre. Jag kan göra mer och känner mig inte lika bunden och låst. Fast verkar zyprexa så fort, på fem dagar? Och hjälper den ens mot negativa symptom? Kanske är det något annat jag lider av.
Idag var jag väldigt energisk för första gången på länge. Jag skrev ca 20 sidor för hand och pratade non stop så mamma tyckte hon fick sår i öronen :-$ jag lugnade ner mig lite av min kvällsdos zyprexa. Men jag kan inte sova.
Mer
9 år 4 månader sedan #708432 av sodergardfia
Läste på engelska Wikipedia att zyprexa har effekt på även negativa symptom och depressiva symtom. Det är dessa hos mig som blivit bättre. Men jag tvekar på att den effekten kommer så pass snart. Så det är nog självläkning eller placeboeffekt. Dessutom blir jag ibland mer välfungerande i en vecka eller två för att sedan bli sämre igen. O.o
Mer
9 år 4 månader sedan #708474 av hyperaktiv
Svar från hyperaktiv i ämnet passivitet och låsning
Zyprexa är akutmedicin och slår in ganska fort... det kan avbryta psykoser ganska fort. Anledningen till att jag fick ligga inne så länge sist var för att jag tog både haldol och zyprexa och dom ville justrera så jag inte skulle ta haldol..
Mer
9 år 4 månader sedan #708499 av Geta
Svar från Geta i ämnet Passivitet och låsning
Jag tvivlar på att någon medicin hjälper mot negativa symtom. De är väldigt sega och pågår i åratal.
Det enda som kan hjälpa är psykoterapi. Då kan man börja tänka på ett annat sätt.
Mer
9 år 4 månader sedan #708503 av mumrik
Svar från mumrik i ämnet Passivitet och låsning

sodergardfia skrev: Jag vet inte om jag har rätt att kalla mina symtom negativa symptom, men jag väljer ändå att skriva det här.............. Nu har jag zyprexa och abilify, och det känns faktiskt bättre. Jag kan göra mer och känner mig inte lika bunden och låst. Fast verkar zyprexa så fort, på fem dagar? Och hjälper den ens mot negativa symptom? Kanske är det något annat jag lider av.
Idag var jag väldigt energisk för första gången på länge. Jag skrev ca 20 sidor för hand och pratade non stop så mamma tyckte hon fick sår i öronen :-$ jag lugnade ner mig lite av min kvällsdos zyprexa. Men jag kan inte sova.


Hur länge har du haft Abilify och vilken dos? Du tror inte det kan vara den som ger dig lite energi?
Jag tycker den haft den effekten på mig men dessvärre kan den tydligen störa sömnen i början....
Zyprexa blev jag så matt i kroppen av, ville bara ligga ner hela tiden 8O
Mer
9 år 4 månader sedan #708582 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Passivitet och låsning
Nyare antipsykotika har viss effekt mot negativa symptom och c:a 30 %. Men negativa symptom kan likna depression, men negativa symptom är långvarigare. Nu är det så med negativa symptom så brukar de finns före eller direkt i samband med första psykosen och sedan brukar negativa symptomen vara konstanta eller avta något. Är det nytillkommer, så skulle jag gissa på depression istället för negativa symptom.