Midsommartårta

Mer
17 år 10 månader sedan #42310 av Isa-Alise
Här är en god midsommartårta....

Tårtbottnar, färdigköpta
Apelsinmarmelad eller någon sylt som du tycker är god, t.ex. hallon eller drottningsylt
7dl vispgrädde
Bär (jordgubbar, hallon)

Lägg en tårtbotten på tårtfatet, bred ut hälften av apelsinmarmeladen på tårtbottnen och sen lite grädde.

Lägg på en till tårtbotten, bred ut resten av apelsinmarmeladen och lite mer grädde.

Lägg på sista tårtbottnen. Täck hela tårtan med grädde. Ganera med bär.

Severa med kaffe eller saft och njut av midsommarstämningen...
Mer
17 år 10 månader sedan #42313 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Midsommartårta
vad gott det lät.
Mer
17 år 10 månader sedan #42324 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Midsommartårta
Jag har idag köpt Jordgubbar.
Den jag tänkt fira Midsommar med kommer inte så jag får fira ensam.

Men jag tänkte till och frågade min granne som har en son på 7-8 år om hon ville ha jordgubbar.

Det ville hon och hon sade att hon skulle göra en tårta! Så hon fick tilräckligt för att till och med skippa sylten och i stället göra den på färska jordgubbar!

Hon har lovat mig en bit tårta i dag....

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 10 månader sedan #42330 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Midsommartårta
Har precis avnjutit en bit tårta till eftermiddags fikat!

Mycket god, hon hade små dragerade choklad bitar plus jordgubbarna som den var garnerad med, typ non stop fast mindre. jag tror hon hade mosad banan i också, mycket gott!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 10 månader sedan #42332 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Midsommartårta
Ett till midsommarrecept: Bär paj med glass:

Gör en pajdeg på smör, mjöl, socker och lite vatten... tryck ut i en smörad pajform... grädda 5 minuter i 225 grader...

Fyll pajen med diverse frysta eller färska bär, t.ex. hallon, blåbär och jordgubbar... strö över lite socker... grädda i 225 grader i ca 15 minuter eller tills bären är genomvarma... passa noggrannt så att det inte blir brännt...

Servera varm med kall vaniljglass eller med grädde...
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #42333 av
Svar från i ämnet Midsommartårta
Hur är en varm vaniljglass ? :)