Forskning og teorier

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 8 månader sedan #3580 av
Forskning og teorier skapades av
Nu har dom snart i 30 år haft samme teori om at dopamin skulle vara årsaken till skitzofreni. Dett är intet nogon nyhett.
Vi alla lider ännu av samma sjukdom i större eller mindre grad. Jag tror inte dom flesta är symptomfri.
Unga människor får rubbat deras liv och kanske aldrig ett normalt liv igen.
Dett kan vara att sjukdommen bara drabar en 1 % men ändå är den sjukdom hemsk.
Är dett nogon som har hört om nogot nyt som skulle vara årsaken til skitzofreni.
Jag tar starka vitaminer specielt B3 och fiskolia och primar evening rose och tryptohan. Jeg førsøker också motionera en 1 om dagen.
Så får jag acupunktur och 15 mg abilify. Jag tycker ändå att jag har en kronisk sjukdom som jag inte vil acceptera.
Jag tänker på att prova sakrosin og hormoner för att se om dett inte kan hjälpa nogot.
Vi får inte ge upp vi måske kämpa bara lite hårdare.
Mer
19 år 8 månader sedan #3611 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Forskning og teorier
Dopaminteorin uppfattar jag fortfarande som giltig, även om jag personligen tror att den hos vissa individer med schizofreni kan vara ogiltig. 30 % får ju full effekt av antipsykotika som blockerar dopaminet i hjärnan. Sedan får visserligen 20 % ingen effekt alls av antipsykotika och resten partiell effekt. För de som inte alls får effekt av antipsykotika kan ju knappast dopaminteorin vara giltig.

Det finns många olika ledtrådar till vad som kan orsaka schizofreni. I år har man hävdat efter djurförsök att ett nedsatt infektionsförsvar kan ge psykotiska symptom. Om infektionsförsvaret stimuleras så kan kanske de psykotiska symptomen försvinna. Man skall testa ett immunstimulerande medel, som används vid MS mot schizofreni.

Jag läste i veckan att 1 tablett vitamin E per dag kan stimulera infektionsförsvaret hos äldre. Du kanske skulle försöka med 100 mg vitamin E per dag? Det kan också vara bra att ta vitamin E om man tar fiskoljepreparat, eftersom vitaminet skyddar fiskoljan mot oxidation.

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #3614 av Geta
Svar från Geta i ämnet Forskning og teorier
Är det ett skämt med sko med klack.
När jag var liten var jag plattfotad så
jag fick gå med kängor med hålfotsinlägg.
Läkarna sa särskilt till att man skulle gå
barfota på sommaren.
Jag har inte haft högklackade skor mer än
till konfirmationen.
Teorin stämmer inte på mig.
Mer
19 år 8 månader sedan #3624 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Forskning og teorier
Nej, det är en seriös artikel och inget skämt. Det är inte enbart högklackade skor, som skulle kunna orsaka schizofreni utan alla klackade skor. Enligt artikeln skulle det vara bra att cykla, eftersom klacken inte påverkar då.

Jag tror att det är ganska enkelt att kontrollera om teorin stämmer. Det finns länder i Asien där knappast klackade skor används alls.
Mer
19 år 8 månader sedan #3625 av Geta
Svar från Geta i ämnet forskning og teorier
Att människor i västerlandet är alldeles för
bundna och tuktade.
Det konstiga när man köper skor är att
skohandlare helst vill att man köper skor
med klackar. Tots att det är så obekvämt.
Jag har diskuterat det med skohandlare
och de säger att man måste ha en liten
klack. Varför vet jag inte.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 8 månader sedan #3626 av
Svar från i ämnet Forskning og teorier
Hej, kanske kan man ta den nya teorin med en klackspark. Det verkar rätt otroligt att skor med klack skulle påverka om man går in i sjukdomen eller inte. Kommer ihåg att jag tänkte något liknade om teorin som sa att katter ökade risken för schizofreni. Kanske är det inte fel med ytterligare en hypotes, men när kommer teorin som länkar samman olika teorier. Som det är nu kryllar det av fakta, men det tycks vara svårt att se ett samband mellan pusselbitarna. Det kan väl inte vara så att sjukdomen är så olika för olika individer att det inte är möjligt att få en enande teori.